JAUNUMI

2020. gada 8. maijs

Demokrātijas amatu apgūstot


Robērs Šūmans Francijas parlamentā, kristīgās demokrātijas laikabiedri Latvijas Republikas Satversmes sapulcē, un kā viņu Parīzē un Rīgā sāktā diskusija par ticības mācību skolās rosina domāt par patiesu un demokrātisku demokrātiju šodien.

“Mēs esam iesācēji, puikas, salīdzinot ar politikā rūdītājiem. Taču tas ir amats, kas jāapgūst tāpat kā jebkurš cits.” Tā pārdomās par jaunajiem pienākumiem deputāta darba kalpojumā Francijas parlamentā savam brālēnam Albēram Dirēnam rakstīja vienotās Eiropas “tēvs” Robērs Šūmans 1919. gada decembrī.[1] 
Pēc nepilna pusgada Rīgā – 1920. gadu Eiropas “mazajā Parīzē” – Šūmana pieminēto “amatu” – demokrātisku politikas darbu kopējam tautas labumam – sāka 150 Latvijas Republikas Satversmes sapulces deputāti.
Pēc 2. pasaules kara Francijas ārlietu ministrs Robērs Šūmans kopā ar Žanu Monē sagatavotajā 1950. gada 9. maija deklarācijā aicināja brīvās Eiropas valstis uz jaunu solidaritāti, kas kļuva par aizsākumu mūsdienu Eiropas Savienībai. Kā pirmie tam atsaucās kristīgās demokrātijas domubiedri Vācijas Federatīvās Republikas kanclers Konrāds Adenauers un Itālijas Republikas ministru prezidents Alčide de Gasperi. Gan Francijas parlamentā centienos “saglabāt Lotringas dvēseli”[2], gan vienotas Eiropas redzējumā Šūmana darbību iedvesmoja kristīgās demokrātijas ideāli.
Latvijas Republikas Satversmes sapulcē kristīgās demokrātijas politisko domu pārstāvēja Latgales Kristīgo zemnieku savienība (LKZS, deputāti Francis Trasuns, Staņislavs Ozoliņš, Odums Turkopuls, Antons Velkme) un Kristīgā nacionālā savienība (KNS, deputāti Kārlis Irbe, Gustavs Reinhards, Jānis Purgals)[3]. Kristīgās demokrātijas idejām simpatizēja arī vairāki Zemnieku savienības (ZS), Vācu demokrātiskās partijas un Krievu nacionālās demokrātu partijas deputāti.[4]

Robērs Šūmans Francijas parlamentā daudz pūļu veltīja, lai nosargātu Lotringas ģimeņu tiesības bērniem skolās apgūt ticības mācību. Elzasā un Lotringā skolu sistēma bija veidota, pamatojoties uz pašas Francijas 1850. gada ministra Alfrēda de Falū likuma, kas labvēlīgi atbalstīja iespēju skolās mācīt ticības mācību. Neraugoties uz simts tūkstošu Lotringas iedzīvotāju parakstītu petīciju ar aicinājumu respektēt viņu novadā ierasto kārtību, Francijas parlamenta politiski kreisie deputāti nemitīgi uzbruka Lotringas skolu sistēmai. Deputāts Šūmans ar viņam raksturīgo pieklājīgo runas veidu nemitējās aizstāvēt sava novada cilvēku demokrātiskās tiesības un skaidrot, ka no ticības mācības ir atbrīvoti tie bērni, kuri vecāki tā vēlas.[5]

Arī Latvijas Republikas Satversmes sapulcē noritēja spraigas debates par to, kā jaunajā Latvijas valstī interpretēt baznīcas un valsts šķirtību, vai Satversmi iesākt ar pateicību Dievam par izcīnīto brīvību, un vai skolās mācīt ticības mācību. (Bija arī iesniegts priekšlikums aizliegt Jezuītu ordeņa darbību Latvijā)[6].
Ņemot vērā to, ka Latvijā – Vidzemē, Kurzemē, Latgalē – bērniem kopš pirmo skolu dibināšanas bija bijusi iespēja apgūt ticības mācību, un kristīgā doma ir būtiski veidojusi Latvijas identitāti un kultūru, deputāts Kārlis Irbe (KNS) ierosināja Satversmē ierakstīt, ka Latvijas skolās māca ticības mācību: “Būtu no svara, ka jau mūsu valsts iekārtā, valsts Satversmē, ievestu pantu par ticības mācības pasniegšanu, ka tas ir skolās mācāms kā kārtējs mācības priekšmets priekš tiem, kas to vēlas.[7] Atbalstu priekšlikumam izteica Francis Trasuns (LKZS), atgādinādams par kristīgās ticības nozīmi Eiropas kultūras attīstībā.[8] Savukārt Hermanis Salnis (ZS), atbildēdams uz sociāldemokrāta Kārļa Dēķena kritiku, pauda viedokli, ka Latvijas pilsoņiem, kuri sevi atzīst par kristīgiem “ir tiesība prasīt, lai viņu bērnus audzinātu kristīgā garā, lai skolās ir ticības mācība,” un tam ir jābūt izvēles priekšmetam mācību programmā.
Interesanti, ka ticības mācības apguvē skolās Latvijā līdz 1934. gadam īstenoja līdzīgu pieeju kā Šūmana dzimtajā Lotringā. Pirmais pagaidu Latvijas Izglītības likums, ko pieņēma 1919. gada 8. decembrī, noteica, ka reliģiski—ētisks mācību priekšmets pamatskolās un vidusskolās uzskatāms par obligātu. Taču pēc vecāku pieprasījuma skolēnu no ticības mācības priekšmeta apguves atbrīvoja.[9] 1934. gada 12. jūnijā spēkā stājās jauns likums “Par tautas izglītību”, kas atzina reliģijas mācību par obligātu pamatskolās un vidusskolās. Skolēniem, kas nepiederēja ne pie vienas konfesijas, nodrošināja ar konfesijām nesaistītas ētikas stundas.[10]

Gan Robērs Šūmanis Francijas parlamentā, gan kristīgi demokrātiskie deputāti Latvijas Republikas Satversmes sapulcē un Saeimas sasaukumos strādāja pie nozīmīgiem valsts iekārtas, sociālās un veselības jomas, izglītības un tautsaimniecības jautājumiem. Diskusija par ticības mācību skolās pirms 100 gadiem atsākās pēc Latvijas neatkarības atjaunošanas un vēl nesen “Skola2030” satura kontekstā. Neraugoties uz to, ka ētikas un kristīgās mācības izvēles priekšmetiem Latvijas skolās bija radītas un aprobētas labas pedagoģiskās iestrādes, sagatavoti skolotāji un kristīgo konfesiju vadītāji vairākkārt aicināja turpināt iesākto, ētiku un kristīgo mācību atstāja tikai kā fakultatīvus mācību priekšmetus ārpus pamatprogrammas.
Taču šis kristīgās demokrātijas jautājums, kas bija vienojošs Latvijas Republikas Satversmes sapulces deputātiem un Robēram Šūmanam Francijas parlamentā, ir jāuzlūko kā tāds temats, kas aicina un pat iesaista ļoti vajadzīgās pārdomās par demokrātiskā procesa izaicinājumiem.

-  Kā izturēties ar cieņu pret dažādiem viedokļiem demokrātiskā lēmumu pieņemšanas procesā?
-  Kā atšķirīgiem un pretējiem politiskās un sabiedriskās vērtību domas strāvojumiem demokrātijā pastāvēt līdzās, aizstāvot un skaidrojot savu uzskatu nozīmību, bet vienlaikus kopīgi uzņemoties atbildību, lai sabiedrība nezaudē pilsonisku vienotību kopīgā atbildībā par savu valsti?
Kā to īstenot izglītībā? Kā skolu programmās cienīt ģimenēm nozīmīgās vērtības, piemēram, piederību noteiktai reliģijai?

Lai Demokrātijas nedēļa sekmē to, ka Latvijas Republikas Satversme un tās ievadā skaidri pateiktais Latvijas valsts mērķis, valsts dibināšana, pretestība okupāciju varām, valsts atjaunošana, identitātes tvērums, vērtības un piederība Eiropai iesakņojas kā katra līmeņa demokrātisko diskusiju patiesuma un demokrātiskuma izvērtes mēraukla. Lai katrs latvietis, Latvijai piederīgais savā aicinājumā un darbā saskata iespēju stiprināt latviešu nācijas valstsgribu un palīdz piepildīties Satversmes ievadā ierakstītajiem Latvijas valsts himnas vārdiem: “Dievs, svētī Latviju!”

Jurģis Klotiņš
Valsts prezidenta ārštata padomnieks vēsturiskās atmiņas un piederības jautājumos
Rīgā, 2020. gada 7. maijā




[1] Ležēns, Renē. “Robērs Šūmanis, Eiropas tēvs (1886 – 1963) Politika kā svētuma ceļš”. KALA Raksti, 2017, 83. lpp.
[2] Turpat, 85. lpp.
[3] Šilde, Ādolfs, 1907.-1990. (1976), Latvijas vēsture, 1914-1940. Skatīts LNB periodikas digitālajā kolekcijā 5.05.2020.
[4]Tiešsaistes diskusija par kristīgās demokrātijas partijām Latvijas Republikas Satversmes sapulcē https://www.facebook.com/arvids.dravnieks/videos/3041758595846984/UzpfSTE1MDc5NjA1NjU6MTAyMTY2Mjk4NjM4MDgxOTM/
[5] Ležēns, Renē. 86. lpp.
[6] Latvijas Satversmes Sapulces stenogrammu izvilkums (1920-1922) : Latvijas Republikas Satversmes projekta apspriešana un apstiprināšana. Tiesu Namu aģentūra. 2006. 713.lpp
[7] Turpat. 925. lpp.
[8] Turpat. 926.lpp.
[9] Remese, Solveiga Linda. “RELIĢIJAS PEDAGOĢIJAS TEORIJU ATTĪSTĪBA”, promocijas darbs Latvijas Universitātē. 2002, 121.lpp. (skatīts 7.05.2020. https://dspace.lu.lv/dspace/bitstream/handle/7/31386/Remese_SS_Religijas_pedagogijas_teoriju_2002.pdf?sequence=1&isAllowed=y )
[10] Balode, Sintija. “Kas mums vajadzīgs: ticības mācība vai reliģijas mācība?”. Viedoklis portālā “Latvijas Vēstnesis". 03.11.1998., Nr. 326/330 (skatīts 7.05.2020. https://www.vestnesis.lv/ta/id/50529)

Pastāsti saviem draugiem:

 
Copyright © 2014 Jurģis Klotiņš. Designed by OddThemes