Raksts tapis pēc priekšlasījuma 2020. gada 3. oktobrī Āraišos, Āraišu ezerpils apmeklētāju centrā.[1]
Kas būtu latvieši bez Dziesmu svētkiem? Mūsu nacionālā pašapziņa, ceļš pie savas valsts varbūt noritētu citādi. Kurš cits notikums Dziesmu svētku vietā mūsdienās pulcētu kopā latviešus no visas pasaules? Taču cik daudz mēs zinām par to, kā dziedāšana un mūzika attīstījās pirms 1873. gada Rīgā un pirmajiem Dziesmu svētkiem Dikļos, vēl pirms tam, kad hernhūtiešu ģimenes dēla Jāņa Cimzes mācītie latviešu un igauņu tautskolotāji sāka vadīt korus Vidzemē? Cik daudz mēs zinām par Brāļu draudzes pienesumu latviešu koru kultūras attīstībā un Dziesmu svētku kustības iesākšanā?
Vecpiebalgas Cepļu saiešanas nams 1955. gadā. Foto no VKPAI arhīva, avots: https://www.bdm.lv/vesture/ |
Brāļu draudžu saiešanu izplatība Vidzemē. Avots: https://www.bdm.lv/vesture/karte.html
Pirms iepazīt Brāļu
draudzes jeb hernhūtiešu kustības ieguldījumu latviešu mūzikas attīstībā ir
vērts vēlreiz ieskatīties tanī, ko hernhūtiešu kustība deva latviešiem. Brāļu
draudžu kustība 18. gadsimtā Vidzemes latviešus sastapa ļoti drūmā dzimtbūšanas,
morāli ētiska apjukuma un bezcerības laikā. Tā nesa garīgu atmodu no dziļi
personiskas nodošanās ticībai evanģēlijam un Jēzum Kristum kā "latvju
pestītājam". Dr. Jānis Krēsliņš trimdā 1980. gadā 250 gadiem kopš Brāļu
draudzes aizsākumiem Latvijā veltītā apskatā vaicā: Kādi bija brāļu draudzes
nopelni, galvenie veikumi? Vēsturnieks atgādina, ka Brāļu draudzes kustības
ietvaros un ietekmē:
- latvieši pirmo reizi apzinājās sevi par
vienotu tautu un izveidoja ļoti plašas sabiedriskas organizācijas;
- auga latviešu ētiskais un morāliskais
līmenis, mazinājās dzeršana, izzuda brutālas sadzīves formas;
- notika izglītības līmeņa
"sprādziens", un latviešu un igauņu zemnieki 18. un 19. gadsimtu
mijā piederēja pie izglītotākajiem zemniekiem Eiropā;
- latvieši paši sāka patstāvīgi un
apzinīgi veidot un kopt savas tautas literārās tradīcijas: rakstīja pirmās
latviešu vēstules, sarakstīja pirmās biogrāfijas, pirmās dienas grāmatas,
pirmās svētku runas, pirmās pašu latviešu rakstītās Latvijas vēstures
(Jāņa Ruģēna "Ar acīm redzēts ceļš uz Vidzemes debesīm" un
Paulāna "Stāsts iz tās latviešu tautas"), kā arī valdošajai
varai adresētas petīcijas, kā Ķikuļa Jēkaba vēstules par latviešu zemnieku
stāvokli;
- no hernhūtiešu vidus nāca pirmie
latviešu grāmatu apgādātāji un izplatītāji;
- brāļu draudzes garīgajā augsnē uzauga
un veidojās arī daudzi lielie Vidzemes latviešu rakstnieki: Juris Neikens,
Eduards Veidenbaums, Rūdolfs Blaumanis, Apsīšu Jēkabs, Antons Austriņš, Kārlis
Skalbe, Jānis Poruks, Brāļi Kaudzīši, Jūlijs Vecozols un citi.[4]
Vēsturnieks Gvido Straube[5] grāmatā Latvijas brāļu draudzes diārijs sniedz visaptverošu analīzi par kustības devumu latviešiem.
- Brāļu draudze sekmēja daudzu tūkstošu Vidzemes latviešu patiesu pievēršanos kristīgajai ticībai, un latviešu zemniekiem pozitīvi mainījās attieksme pret Dievu un baznīcu.
- Brāļu
draudze sekmēja latviešu materiālo turību un labklājību, jo kustības kristīgā darba
ētika mudināja uz augstāku apzinīgumu, centību un strādīgumu, ar ko
Brāļu draudzes sekotāji panāca ievērojamu progresu materiālās labklājības
līmeņa celšanā.
· Brāļu draudze bija latviešu nacionālās atmodas pirmsākums: tas modinātājs, kas dod zvanu, lai latvietis savā zemē sāktu mosties, domāt, tiekties pēc brīvības – vispirms garīgās, vēlāk arī juridiskās, politiskās.[6]
Par hernhūtiešiem kā latviešu valstsgribas celmlaužiem raksta arī vēsturnieks, teologs, sabiedriskais darbinieks un izglītības ministrs (1934.-1935.) Ludvigs Adamovičs. Viņš atgādina faktu, ka jau 1746. gadā brāļu draudzes sinode Ceistā, Holandē, iztirzāja jautājumu, vai latviešu dzimtļaudis netiecas pēc neatkarības. Latviešu zemnieki, ja arī nesaprata, tad mazākais
neapzinīgi juta, ka viņu brāļu draudzēs līdz ar reliģisko pilndzīvi un augstākiem tikumiskiem centieniem iemiesots liels sabiedrisks un tautisks spēks. Garīgā pašdarbība, kurā viņiem nācās vingrināties, vadot savas draudzes un pulciņus, kopības apziņa pāri tuvākas apkārtnes robežām, izdevības satikties ar citu pagastu redzamākiem pārstāvjiem savās saiešanās un konferencēs un pār visām lietām atraisīšanās no ienīsto kungu aizbildnības, - tas viss slēpa sevī svarīgus sabiedrisku un tautisku centienu dīgļus, kas savā briedumā radīja latviešu tautu un Latvijas valsti.[7] (Elizabete fon Hallarte, attēla avots: https://www.eliesma.lv/izcilas-novadnieces-pieminai)Kāda nozīme Brāļu draudzes latviešu centienos bija dziesmai
un mūzikai? Gvido Straube, norādīdams uz Valmieras Jērakalnā Brāļu draudzes
dibināto skolotāju semināru, raksta, ka hernhūtieši pirmie mācīja latviešus
dziedāt pēc notīm un izteic domu, ka latviešu
kordziedāšanas tradīcijas kaut kādā mērā bāzējas arī uz šo kustību. Pirmie
Dziesmu svētki Dikļos notiek samērā tipiskā
hernhūtiskā vidē, un ir pamats domāt,
ka, tieši pateicoties hernhūtiešu piemēram, Vidzemes zemnieku sadzīvē arvien
biežāku pielietojumu ieguva vijole, ievērojami bagātinot gan muzikālo
skanējumu, gan mūzikas kultūru.[8] Laiks
ielūkoties avotos, kas mums sniedz priekšstatu par to, cik liela bija dziesmas
un mūzikas nozīme latviešu Brāļu draudzes pirmsākumos, kustības komunikācijā,
latviešu hernhūtiešu dzīvē un ceļā uz koru kustību Vidzemē.
Dziesma un mūzika hernhūtiešu kustības sākumos
Par Brāļu draudzes kustības izglītības un arīdzan par
muzikālās izglītības centru kļuva skolotāju seminārs Vamiermuižas diakonātā. Ģenerāliene
Elizabete fon Hallarte, kuras sirds dega
padarīt Latviju svētlaimīgu[9],
1737. gada sākumā par 100 valsts dālderiem nopirka vietu Valmiermuižas diakonātam
un uzdāvināja to baznīcai. Tieši, pateicoties Valmiermuižas saimnieces
Elizabetes fon Hallartes gaišajai vīzijai par Vidzemes latviešu dzīves
vispusīgu augšupeju un viņas domubiedram Ungurmuižas saimniekam brīvkungam Johanam
Baltazaram fon Kampenhauzenam[10]
Vidzemē ieradās pirmie hernhūtiešu misionāri. Diakonāta ēku uzcēla par fon
Hallartes līdzekļiem, baļķus cirta un pludināja pa Gauju Valmiermuižas
strādnieki. Visi draudzes muižturi kopā deva tikai 8 nedēļas strādniekus. Citas
diakonāta ēkas cēla draudze un muižturi kopā ar savieim zemniekiem. Ludvigs Adamovičs[11]
raksta, ka kopējie izdevumi sasnieguši 526 valsts dālderus un 26 vērdiņus.
Brīvkungs fon Kampenhauzens, nepiederēdams Valmieras draudzei, dāvinājis
dzīvojamai ēkai jeb plānotajai skolai 10 000 ķieģeļu 50 dālderu vērtībā. (Lodes
rūpnīcas ražotie ķieģeļi maksā 0,59 eiro centus gabalā un 10 000 ķieģeļu
maksātu 5900 eiro, ja neņem vērā iespējamo daudzuma atlaidi.[12])
Avots: Ceipe, Gundars. Dieva tautas dzimšana. Latvieši. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2014.
1738. gada vasarā diakonātu pabeidza, un diakona Barlacha
vadībā tas varēja sākt darbu. Par skolotāju semināra vadītāju izraudzīja
Magnusu Frīdrichu Buntebartu. Reihsgrāfs Nikolajs Ludvigs fon Cincendorfs viņu
kopā ar citiem hernhūtiešiem bija atsūtījis uz Vidzemi 1737. gada rudenī.
Buntebarts čakli mācījās latviešu valodu. (Kā Adamovičs raksta, tad pie kāda
sirma vīra M. Paulija, kurš bijis “pamatīgs latvietis” – ein gruendlicher Lette.) 1738. gada 23. augustā viņš pieņēma
aicinājumu būt jaunās skolas direktors un apmetās uz dzīvi diakonātā.[13]
1741. gadā fon Hallarte lika uzcelt plašākas telpas semināram tā dēvētajā Jēra
kalnā. Māja atradās pašā Gaujas kraujā un
bij nokrāsota sarkanā krāsā. Ēkā bija divas zāles, kas bij domātas latviešu un vācu brāļu sapulcēm un bij katra 5 ar ½ x 7
asis liela. Vācu zālē atradās arī mazas ērģeles.[14]
Semināra programmā ieskatu sniedz Buntebarta un mācītāja Fr.
J. Brininka ziņojumi un daži brāļu
draudzes senraksti. Semināra programmā bija: burtošana, lasīšana un rakstīšana, dziedāšana pēc notīm un
katēchizācija par Lutera katķismu un Bībeles pantiem.[15]
Buntebartam ir bijusi sava īpaša un viegla metode mācīt grāmatniecības [prasmes lasīt] elementus, lai sagatavotu zemnieku jaunekļus par nākošiem skolotājiem.[16]
Latviešu hernhūtiešu sacītājs Ķīša Pēteris ir liecinājis, ka
uz viņu lielu iespaidu atstāja brāļu mīlestība, un viņš izjutis ko sevišķu viņu
dziedāšanā. 1738. gada 12. maijā Buntebarts saticis Ķīšu Pēteri viņa smēdē, un
tajā sarunā Pēteris piedzīvojis savu atgriešanos, kā viņš pats vēlāk rakstīja: Manas važas nokrita nost, un akmens, ko es
nevarēju pakustināt, pats nokrita no manas sirds nost. Tas brīdis man mūžam
paliks neaizmirstams, tie bij man lieli svētki, kad moku jēriņa asinis plūda
caur manu sirdi.[17]
Jērs un jēriņš hernhūtiešiem bija Jēzus Kristus personas un caur Kristus
ciešanām, nāvi un augšāmcelšanos dāvātās pestīšanas simbols. Buntebarts sāka
noturēt katru svētdienu sapulces pirms latviešu dievkalpojuma. Tajās viņš
dziedāja priekšā paša tulkotās dziesmas un mācīja tās pulciņa dalībniekiem, un viņa svētrunas daudzināja Dieva žēlastību,
ko visiem cilvēkiem Kristus ieguvis un piesolījis.[18]
Laikabiedru liecības ļauj secināt, ka Buntebarta personības
garīgajam starojumam bija liels iespaids gan uz latviešu atmodu kopumā, gan
tieši uz mīlestību pret dziedāšanu. Ievērojamais latviešu hernhūtietis Skangaļu
Jēkabs[19]
rakstīja: Buntebarts ienāca, jauns
skaists kā eņģelis laipns vīrs, un iesāka ar debesu balsi latviski tulkoto
dziesmu Ak gaisma apgaismo to neprātīgu sirdi. Man sirds dauzījās par
dziedāšanu un dziesmas saturu, un kad viņš iesāka izskaidrot to un runāja par
dzīvošanu Dievam, kas pazaudēta grēkā un tam sekojušo mūsu sirds garīgo nāvi,
bet ka ar Jēzus Kristus nopelnu, kas visiem samulsušiem grēciniekiem dāvā grēku
piedošanu un Dieva garu, atkal var iegūt mūžīgu dzīvību un tapt par svētlaimīgu
jaunu radījumu, kā man tad kļuva gaišs kā saule, ka es biju garīgi mirušais
radījums, ko viņš aprakstīja.[..] Vēl vienmēr dziedāšana man likās atskanām
ausīs, un es domāju, kaut arī es varētu tapt tāds svētlaimīgs cilvēks.” [20]
Skangaļu Jēkabs kļuva par hercoga Bīrona kalpotāju. Pēterpilī viņš krāšņu baļļu
un svinību laikā stāvējis durvju priekšā
un dažu labu reizi iepriecinājis sevi ar brāļu dziesmu grāmatas dziesmām.
Ir zināms, ka Brāļu draudzes kustība bija latviešu rakstniecības aizsākums. Bet vai rakstniecības aizsākums varēja būt dziesma? L. Adamovičs uzdrošinās secināt, ka pirmie brāļu draudzes garīgās rakstniecības vingrinājumi ir garīgas dziesmas.[21] 1738. gada rudenī Buntebarts pārtulkoja semināra audzēkņiem dažas dziesmas, to vidū arī Jēzus ir tā gaišība (Jesus ist das schoenste Licht) un Mans Jēzus uzņem grēcniekus (Mein Heiland nimmt die Sünder an).
Tulkošana viņam, liekas patikusi; turklāt dziesmām izrādījās liela nozīme brāļu draudzes propagandā. Tās uzņēma ar prieku, mācījās dziedāt, norakstīja. Norakstīto un norakstāmo dziesmu dēļ radās pat vēlēšanās mācīties lasīt un rakstīt. Dziesmas iznesa pa sētām un pagastiem brāļu draudzes kustības sajūsmu un mācību, un panākums skubināja tulkotāju uz tālāku rosību. 1739. g. bij Buntebartam sakrājušās jau kādas 60 tulkotas dziesmas.[22] Latvijā ilgāku laiku pavadījušais ievērojamais Brāļu draudzes darbinieks Kristiāns Dāvids kādā vēstulē ir aprakstījis Buntebarta iespaidus par dziedāšanas nozīmi hernhūtiešu kustības panākumos: Viņi [Hernhūtes misionāri] atrada atklātas sirdis un ausis, iepazīstināja ļaudis ar savām pārtulkotām dziesmām, un kas neprata lasīt, pūlējās šo dziesmu dēļ iemācīties lasīt un rakstīt.[..] Telpas istabās pietrūka, un mūsu brāļiem vajadzēja sludināt zem klajas debess, lietojot kāpnes diakonāta priekšā par kanceli un pārvēršot pagalmu par baznīcu.”[23] (Attēlā Kristiāns Dāvids, avots: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kristián_David_(1692-1751).jpg )Dziesmu grāmatas
Drīz ar Brāļu
draudzes draugu Sprekelsena un Maija atbalstu Karaļaučos iespieda pirmo Brāļu draudzes
dziesmu grāmatu, kurā bija 33 dziesmas. Tai lika Vidzemes baznīcas
ģenerālsuperintendenta Fišera ieteiktu neitrālu virsrakstu “Kādas izlasītas
garīgas jaukas dziesmas”. Krājumā iekļāva tādas dziesmas kā Cīnījies ar visu spēku, Man pakaļ visi
kristīti, Visu augstais priesteris, kas priekš man sev nodevis un citas[24].
Trim dziesmām nav atzīmes par vācu
oriģinālu, un Adamovičs pieļauj domu, ka tās varētu būt pašu latviešu
sacerētas. Top arī citi hernhūtiešu dziesmu izdevumi. Ziņojumā Vidzemes
muižniecības ierosinātajai izmeklēšanas komisijai par Brāļu draudzes kustības
darbību Valmierā 1743. gadā latviešu Brāļu draudzes vecākie ziņojuši, ka esot trijādas jaunas dziesmu grāmatas: par 4
vērdiņiem, 2 vērdiņiem un ¼ dāldera (1 ortu). Tā dēvētā “Ortas grāmatiņa”
ar 234 dziesmām 265 lappusēs 1742. gadā tika iespiesta Buntebarta pārraudzībā Rēvelē,
mūsdienu Tallinā (viņš pats darbus pārraudzīja vairākus mēnešus no vietas).
Jāatceras, ka Brāļu draudzes kustība izplatījās arī turpat vai visā Igaunijā,
ne tikai Vidzemes igauņu daļā. Arī šai grāmatiņai līdzekļus piešķīra fon
Hallarte. Pilnais nosaukums: “Kādas izlasītas garīgas jaukas Dziesmas otro
reizi driķētas un no jauna pavairotas tām pēc savu mūžīgu izglābšanu meklēdamām
dvēselēm par labu.”[25] Ir
liecības, ka drukātajām hernhūtiešu dziesmu grāmatām sēja klāt balta papīra
lapas, lai varētu ierakstīt jaunas dziesmas, kas vēl radīsies.[26]
Par ko tas liecina? Kā būtu ja šodien draudzēs dziesmu grāmatās liktu klāt
papildus lapas? To darītu tāds cilvēks, kam garīgo dziesmu dziedāšana ir
kļuvusi sirdij ļoti tuva un iemīļota.
Brāļu draudzes dziesmas kļuva tik iemīļotas arī tādēļ, ka
tās bija viegli dziedāt, jo beidzot latviešiem bija dziesmas, kurās ir ņemta
vērā valodas teksta ritma atbilstība melodijai.
Ludvigs Adamovičs pauž viedokli, ka dziedāšanas grūtībās baznīcās 18.
gs. pirmajā pusē iemesls nebija meklējams
latviešu zemnieku nespējā. Netrūka taču arī labu atsauksmju par latviešu
dziedāšanu. Galvenais iemesls nejēdzīgai dziedāšanai laikam bij neritmisko
dziesmu lietāšana; pirmajos gaddesmitos to skaits dziesmu grāmatā un droši vien
arī dievkalpojumos bij krietni liels, bet pareizi izdziedāt tās bij lasīt
nepratējam un meldijas nezinātājam gandrīz neiespējama lieta, īpaši, ja
meldijas turētājs pats bij vājš savās spējās.[27] (Ortas
dziesmu grāmatiņas titullapa. Avots: Ceipe, Gundars. Dieva tautas dzimšana.
Latvieši. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2014.)
Dziedāšana maina cilvēkus
Par to, kā dziesmas Brāļu draudzes sekotājā un cilvēkos
viņam līdzās raisīja personības garīgas augšupejas pārmaiņas, liecina L.
Adamoviča citētais no mācītāja Brininka rakstītā. Tiklīdz ļaudis sestdienās un svētku priekšvakaros tika atlaisti no
darba, viņi nāca lieliem bariem uz diakonātu, dziedādami ceļā savas vismīļākās
dziesmas (no baznīcas dziesmu grāmatas): “Nāc, Tu latvju Pestītājs” (dziesmu
grāmatā gan bij vārdi: ļaužu Pestītājs) un “Nāciet kopā, bēdu ļaudis.” Dievkalpojums
Valmierā bija vasarās 8 no rīta. Brāļi mēdza sākt savas stundas svētrītos
piecos.[28]
Buntebarts dienasgrāmatā, tēlodams jaungada sagaidīšanu 1743. gadā, min, ka
jaungada dziesmu sacerējuši visi kopā vecā gada naktī. Visu nakti daudz
dziedājuši pie mācītāja Bruninka, tad pie ģenerālienes. Desmitos no rīta bijusi
vispārīga stunda Jēra kalnā, trijos pēcpusdienā latviešu mīlestības mielasts,
kur katram brālim dziedājuši īpaši viņam sacerētu pantiņu.[29]
Atmodas kustība aizkustināja arī bērnu sirdis. Viņi nāca kopā savos pulciņos, lūdza Dievu un
dziedāja brāļu dziesmas pa mežiem un ganiem, ar ko apkaunoja daudzus vecos.
Īpaši tiek minēta Mūrmuižas vagara meitene, “kas mēdza bieži iet kambarī, metās
ceļos un lūdza Dievu, bet pārējo laiku allaž dziedāja un runāja par Pestītāju.
Kad tēvs reiz sodīja viņu un piedraudēja viņai rīkstes, ja viņa neminētos lūgt
Dievu, bērns atbildēja: Mīļais tēvs, mana miesa ir jūsu varā, to varat sakapāt,
bet mana sirds pieder Kungam Jēzum, to viņš sev atpircis asinīm, tur jums nav
nekā, ko prasīt. Tas arī pārliecināja tēvu un padarīja viņu lēnīgāku.”[30]
Ir kāds aizkustinošs Brāļu draudzes dzīvesstāsts par
neredzīgo Spāriņu Annu, kurā varam lasīt, cik hernhūtiešiem nozīmīgas bija
dziesmas. Spāriņu Annas dzīvesstāsts ir nezināma rakstītaja pierakstīts trešajā
personā. Tai 1817 tā gadā, tika nabagu
mājā likta, kas gluži klāt pie Baznīcas, un kur apkārt netālu 3 saiešanu
kambari atrodās. - Nu prieka un pateicības pilna, apņēmās Pestītājam vien
dzīvot, kas tā par Viņu bija gādājis, un citur ganību nemeklēt, kā vien viņa
pagalmos. - Tur tad ar nevien svētdienās savu laiku pavadīja, bet ar darba
dienās, ar savu adiklīti rokās, kā citreiz Anna Vānuela meita, sēdēja pie Dieva
nama sliekšņiem" [..] “..viņas sirds un acis pārplūde katru reiz, kad no
šā dvēseļu mīļotāja tapa dziedāts jeb runāts. Viņa labprāt arvien gribēja
dziedāt. Un, kad tas Pestītājs un viņa liela mīlestība uz nabagiem grēciniekiem
jaukos peršos tika apdziedāts, tad [viņa] daudzreiz par visu miesu drebēja un
no prieka pateicības un mīlestības asaras kā upīte tecēja… [..] Liels pulks no
jaukām dziesmām un peršām, ko no galvas mācēja, bij viņas mantas krājums, no
kura savā vientulībā un vaijadzībā ņēma, ko katru reiz tā sirds kāroja.[31]
Daudzi būs dzirdējuši uzskatu, ka hernhūtiešu dēļ vairs
nedziedāja latviešu tautasdziesmas, mūsu dainas, ka hernhūtieši tās būtu
apkarojuši. Kā tas būtu varējis notikt? Cilvēks izvēlas dziedāt to dziesmu, kas
top viņa sirdij un dvēselei mīļa, kurā viņš saņem mierinājumu un
iepriecinājumu. Brāļu draudzē par tādām kļuva hernhūtiešu dziesmas. Mācītājs
Roberts Feldmanis izvirza mazāk zināmu versiju par šo jautājumu. Brāļu draudzei
piederīgie zemnieki vairs nedziedāja tā dēvētās nerātnās dainas, jo to saturs
bija klajā pretrunā ar hernhūtiešu kristīgo ētiku un morāli. R. Feldmanis
atgādina par Krišjāņa Barona epigrāfu 6. Latvju dainu sējumam, dainas tekstu: Kāzās dziedāju negoda dziesmas, mājās
pārnācu, turēju godu. Tajā paustā attieksme norāda, ka arī pati tauta zināja novērtēt, ka tās [nerātnās dainas] ir
piedauzīgas, un tādos gadījumos kā kāzu svinības vai citādi tas derēja par
īpašu uzjautrināšanos sabiedrībai. Feldmanis atgādina, ka arī Vecais
Stenders Kurzemē mācīja latviešu zemniekus atteikties no nepiedienīgā un
māņticīgā sadzīvē un dziesmās. Feldmanis nepiekrīt tam, ka hernhūtieši būtu
cīnījušies pret dainām, kurās apdzied dabu, darbu un cilvēka tikumu. Tajā ziņā mūsu dainas ir brīnišķīgi skaistas
savā liriskumā, arī savā saturā, un nav dzirdēts, ka pret tām ir notikusi kaut
kāda cīņa.[32]
Mūzikas instrumenti
un Brāļu draudze
Jau minēts, ka Jērakalna saiešanas namā Valmierā bija
ērģeles. Ļoti ticams, ka tās bija 18. gadsimta tā dēvētais pozitīvs vai ērģeļpozitīvs[33].
Dzērbenes mācītājs Chr. D. Lencs aprakstījis Ziemsvētku svinības 1741. gadā
Valmierā. Tajās brāļi Lencu iepazīstinājuši ar jaunām hernhūtiešu dziesmām,
stāstījuši par savu darbu un tā iekārtu. Buntebarts kādā istabā rādījis viņam
mūzikas instrumentus: mežragus, vijoles un tamlīdzīgus. Ziemsvētku vakarā
dziedājuši ērģeļu un mūzikas instrumentu pavadījumā, un ļaudis ir labi pratuši
vārdus un meldijas, to vidū arī diezgan grūtas. Viscaur valdījusi dzīva
priecīga noskaņa.[34]
Lencs piemin mežragus, un tā varētu būt norāde, ka tur bija ne tikai mežragi,
bet metāla pūšaminstrumentu komplekts, lai varētu spēlēt ansamblī daudzbalsīgi.
Ragu mūzika jeb tā dēvētie bazūņu kori (vāciski
Posaunenchor) ir sena hernhūtiešu
tradīcija.
Par mūzikas instrumentiem hernhūtiešu muzicēšanā rakstītos
avotos nav daudz ziņu. Priekštatu nākas veidot, izdarot loģiskus secinājumus,
no tā, kas zināms vispārīgāk par mūzikas instrumentu klātbūtni latviešu sabiedrībā
18. gadsimtā. Inese Žune grāmatā Vijole
Latvijas mūzikas kultūras vēsturiskajā attīstībā, atsaukdamās uz vācbaltu
mācītāja un literāta Augsta Vilhelma Hupeļa rakstu Topographische Nachrichten von LIef und Estland (1777), raksta: Vijole ar dziedošo, cilvēka balsij tuvo
tembru, līdzību senajiem latviešu tautas stīgu instrumentiem – spēlēm, dūdām,
koklēm, ģīgām – un plašajām izmantojuma iespējām brīvā dabā ātri vien iekļāvās
latviešu zemnieku tautiskās muzicēšanas tradīcijās un 18. g. tajās jau ieņēma stabilu
vietu, aizstājot senos tautas instrumentus. Vijole spēlēta visos godos,
kristībās, kāzās, bērēs, ballēs un tirgus laukumos.[35] Savukārt
no mācītāja Lenca atmiņām varam secināt, ka hernhūtiešiem mūzikas instrumenti
bija cieņā. Buntebrants bija muzikālās izglītības autoritāte. Viņa nostāju
topošie latviešu hernhūtiešu skolotāji un sacītāji visticamāk noteikti ņēma
vērā. Tādējādi būtu visai droši secināms, ka vijole no spēles kāzās un godos
noteikti sāka kuplināt hernhūtiešu saiešanas.
Brāļu draudzes garīgums sekmēja arī to, ka latviešu zemnieku
vidū radās personības, kuras izglītojās kā autodidakti un sasniedza augstu
līmeni savā prasmēs. Ilze Šarkovska – Liepiņa latviešu lasītājam atgādina par
Skultē dzimušo Miķeli Gaili (1749. – 1827.). Viņš, uzaudzis un izglītojies
Skultes pagasta hernhūtiskajā vidē kalpoja kā Matīšu un Skultes draudžu
ķesteris, skolotājs Skultē, iemācījās pašmācībā labot pulksteņus un klavieres,
uzbūvēja mazas ērģeles. Ar piētiski noskaņotā mācītāja Bernharda Blaufūsa
atbalstu izdeva Gaiļa grāmatu Dr. Mahrin
Lutherus Mahcibas, wissiem par labu (1793). Grāmatā viņš aicina cilvēkus,
kā mūsdienās teiktu, apzināties sevi, un nevis tikai ar vēsu prātu, bet ar sirdi,
jo ne zināšana, ne ticība bez mīlestības
nav nekas.[36]
Attiecībā uz ērģeļbūvēšanu jāņem vērā, ka līdzās Miķelim Gailim Vidzemē
bija sastopami arī citi ērģeļbūvētāji autodidakti, kas būvēja instrumentus
mājas vajadzībām un arī hernhūtiešu saiešanas namiem.
Ceļā uz koru kustību
Valmieras Jērakalna latviešu skolotāju seminārā kopā sanākšanas
ar mērķi augt kristīgās ticības dzīvē sauca par stundām. Bija vispārīgās
stundas, dziedāšanas stundas, atsevišķi vāciešiem un latviešiem. Dziedāšanas
stundas ar mūziku notikušas arī fon Hallartes dzīvoklī. Jērakalna saiešanās
labprāt piekopa dziedāšanas veidu, kur pamīšus dziedāja sievu un vīru grupa. Pie tam sievas uzsākušas jautājumus savās
smalkajās balsīs (im Discant), bet vīri atbildējuši savās rupjajās (im Alto
oder Tenore), un tā abas puses mainījušas cauri visiem 8 dziesmas pantiem.[37] Tāds
dziedāšanas veids noteikti sekmēja Brāļu draudzē iesaistījušos Vidzemes
latviešu priekšstatu par dažādu balsu skanējuma augstumu un prasmi citam citu
sadzirdēt, kopīgi dziedot.
Skolotāju seminārā mācīja dziedāt pēc notīm un skolotājus
gatavojam tam, lai viņi prastu mācīt dziedāt bērniem. 1739. gadā seminārā
mācījās jau 30 audzēkņu. 1740. gadā seminārā mācījās Cēsu pils novada Gavēņu
Aņdžs, kurš sekmēja hernhūtiešu kustību Āraišu apkārtnē. 42 gadus līdz pats
savai aiziešanai mūžībā 1782. gadā Gavēņu Aņdžs bija Āraišu draudzes skolotājs.
Adamovičs raksta par vizitācijas komisiju, kura 1740. gada 1. novembrī Āraišos
pārbaudījusi Gavēņu Aņdžu un Daukšu Jāni latviešu lasīšanā un burtošanā, kā arī
dziedāšanā. Meldiņu turēšanā Jānis ir
bijis akurātāks.[38]
Ieceldami Andžu par draudzes skolotāju, komisijas vīri viņam atgādināja būt uzticīgam mācīšanā, lai vaŗētu atbildēt
Dieva priekšā. Andžs apsolās būt uzticīgs ar Dieva žēlastību.
Salīdzinot Vidzemes baznīcu vizitāciju pierakstus pirms un
pēc Brāļu draudzes kustības sākuma, var izdarīt secinājumus par Buntebarta un
viņa palīgu darba augļiem. Ilze Šarkovska – Liepiņa pauž: 1742./1743. gada Vidzemes baznīcu vizitācijas komisija nonākusi pie
atzinuma, ka zemnieku dziedātprasme uzlabojusies tiktāl, ka viņi spēj sagatavot
daudzbalsīgus dziedājumus.[39]
L. Adamovičs, atsaukdamies uz ģenerālsuperintendenta Fišera
vizitāciju aprakstiem, norāda, ka 18. gadsimta trīsdesmitajos gados dziedāšanu
iekļauj skolu programmās, bet 1735./36.
skolu vīzitācijas ziņojumi rāda, ka daudz vietās vēl itnekādas dziedāšanas
mācības nav, un citur skolotājs tikai aprobežojas ar to, ka nodzied rītos un
vakaros pa dziesmai.[40] Līdz
18. gadsimta trīsdesmito gadu beigām neesot vērojams progress, jo dziedāšanas mācība atkarājas no paša
skolotāja balss. Un kaut gan skolotājam vajadzēja būt arī dziedātājam baznīcā,
tomēr izrādījās, ka diezgan daudzi viņu
starpā ir bijuši vāji dziedātāji: te balss slikta, te vāja, te nevar noturēt
meldiju. Tādos gadījumos, zināms, nekas no dziedāšanas neiznāca arī skolā.
Vairākkārt skolotājs arī sūdzas, ka ļaudis dziedāšanā neko nevarot
piesavināties (“nehmen nichts an”, Kalsnavā 1748.g.), seviškī, ka grūti viņiem
iemācīt meldiju. Bet tā bij, laikam, paša skolotāja vaina, jo citur ļaudis
dziedāja labi; par turaidiešiem, piem., pat atzīmēts, ka viņi daudzās dziesmās
pārspējot lēdurdziešus. Adamovičam nepamatota šķiet nereti vērojama vācu
skolotāju taisnošanās, kad viņi norāda uz neveiksmēm, mācot latviešu bērnus
dziedāt un meklē dažādus iemeslus, lai izvairītos no dziedāšanas. Raunā 1740.
gadā skolotājs divas ziemas nav mācījis dziedāt, jo neesot bijušas grāmatas.
Vērts pieminēt Adamoviča kritiskos secinājumus par skolu
mācību, kā mēs tagad sakām, kvalitāti. Mācību metodēs dominē iekalšana, it
īpaši katehisma mācībā[41].
Bērni neiegūst izpratni par jēdzienu un vārdu īsteno nozīmi un neprot tos
piemērot un lietot pareizai kristīgai dzīvei. Adamovičs citē Fišera rakstīto: “Un tur, kur bērniem, kas bijuši skolās,
vajadzētu spīdēt ar savu labo dzīvi citiem par paraugu, tur viņi izturas
uzpūtīgi, iedomādamies daudz zinām un ir visvieglprātīgākie un ļaunākie
puikas.”[42]
Adamovičs secina, ka skolu loma reliģiskas un ētiskas dzīves celšanā bija
niecīga. Taču viņš izceļ to, ka lasītprasme pavēra ceļu uz dziesmu grāmatas un
Jaunās Derības garīgajām bagātībām. Tāpat
savs svars bij dziedāšanai, jo garīgu dziesmu pareiza dziedāšana padarīja
dievkalpojumus košākus un celsmīgākus. Bet katķisma kalšana, laikam, bij
bērniem īsts bubulis. Un kalšanas metode – skolotājs sauc priekšā katķisma
tekstu vienu stundu un vairāk no vietas un bērni atkārto to, kamēr bieži tik
nesaprotamie vārdi iespiežas atmiņā – bij īsta dzīva reliģiska gara nāvēšana.
Tas taču notika, kā Fišers liecina, bez jebkādiem paskaidrojumiem no skolotāja
puses. [43]
No šiem avotiem var secināt, ka lai uzplauktu izglītota
latviešu dziedātprasme, skolotājiem bija jābūt no latviešu vidus. Tieši tādus
skolotājus sagatavoja Valmieras Brāļu draudzes skolotāju seminārs Buntebarta
vadībā. Gavēņu Andžs un citi Buntebarta mācītie skolotāji bija uzauguši ar
latviešu dziesmām un spēja dabiski izjust dvēselisku un emocionālu vienotību
dziesmā ar latviešu bērniem. Jo dziesma dzimtajā valodā cilvēkam ir tikpat
dabiska kā dzimtā valoda.
Brāļu draudze sagatavoja “augsni” turpmākai latviešu
dziedāšanas un mūzikas kultūras attīstībai. Ja ceļu līdz Dziesmu svētku
kustībai, pirmajiem Dziesmu svētkiem skatām kā vairāku posmu ceļu, vairākas
pakāpes, tad Brāļu draudzes dziedāšana Vidzemē ir viens no šiem posmiem ceļā uz
koru kultūru. Brāļu draudzes padarītais darīja vieglāku Jāņa Cimzes darbu un
viņa sagatavoto tautskolotāju darbu. Tādēļ, ka lielā mērā Brāļu draudzes
iespaidā gan latviešu, gan igauņu apdzīvotajā Vidzemes guberņas daļā bija
Cimzes semināra kandidāti, kuri jau savās mājās hernhūtiskajā vidē bija
vingrinājušies muzikalitātē, ļoti ticams, ka labi pazina notis un prata arī
kāda mūzikas instrumenta spēles pamatus.
Turklāt arī Jānis Cimze pats ir atstājis ziņas, ka
daudzbalsīga koru dziedāšana Vidzemē jau viņa bērnībā bija izplatīta lieta.
Dziesmu svētku vēsturnieks Valentīns Bērzkalns raksta, ka Raunas draudzē
daudzbalsīgs koris dziedājis jau 1822. gadā Bībeles svētkos, bet 1830. gadā
skolotāja Gaiķes vadītajā korī arī pats Cimze dziedājis Jozefa Haidna Septiņus Kristus vārdus pie
Krusta.[44]
[45]
Dziedājuši atsevišķas daļas no Hendeļa oratorijām – tātad mūziku, kas prasa
labu meistarību katrā no kora balsīm un visu balsu ansamblī. Ap to pašu laiku
daudzbalsīgi dziedāts arī Piebalgā, Dzērbenē, Straupē, Trikātā un citur.[46]
Ja uzlūko Vidzemes Brāļu draudzes saiešanu izvietojumu[47],
tad top redzams, ka tie ir pagasti, kuros bija ļoti aktīva hernhūtiešu dzīve.
1843. gadā ir Jāņa Cimzes vadītā Vidzemes skolotāju semināra pirmais izlaidums.
Brāļu draudzes saikne ar Dziesmu svētku rašanos
Skolotāji, kuri ar savu muzikalitātes un dziedāšanas piemēru
iedvesmo skolēnus, prasmīgi koru vadītāji un dziedātāji, tiekšanās pēc tautas
vienotības pieredzes caur kopīgu dziedāšanu. Tās bija vērtības, kuras Brāļu
draudze deva Vidzemes latviešiem.
Jānis Cimze un Juris Neikens abi nāca no rosīgām latviešu
hernhūtiešu ģimenēm. Vidzemes skolotāju semināra ilggadējā vadītāja dzīvē
saikne ar Jērakalna skolotāju semināru bija pavisam īpaša par spīti 100 gadu
atstatumam. Par to raksta daudzu mūsdienu latviešu kordiriģentu “tēvs” Jānis
Erenštreits grāmatā Kroņu pinējs. Jāņa
Cimzes tēvs Andžs piedzima 1792. gadā Smiltenes Macuļos. Viņa pirmais skolotājs bijis zinošs un runātīgs latviešu zemnieks
Jēkabs – hernhūtietis, kura vectēvs bija skolojies ģenerālienes Hallartes
iedibinātajā Valmieras skolotāju seminārā tā pastāvēšanas pēdējā 1742. gadā.
[48]
Bērnībā Andžs kopā ar tēvu cītīgi apmeklējis brāļu draudzes saiešanas. Brāļu
draudzes latviskajā vidē rūdījās Andža un dēla Jāņa pašapziņa, kopā lūdzot un dziedot un tā paužot pateicību un slavu
augstajam Dievam.[49]
Muzikoloģe Ilze Šarkovska – Liepiņa mums norāda uz Liezēres
skolotāja Pētera Inzelberga atmiņām. Viņš 1820.
gadu sākumā Rubenes skolā pie skolotāja J.D.Apīņa dziedājis četrbalsīgas
dziesmas, tāpat kā vēlāk Valmieras Kreicskolā. [..] Liezēres baznīcā desmitgadi
vēlāk uzstādītas ērģeles, un tad seši dziedātāji pamanījušies dziedāt
četrbalsīgi. Dziedājuši Haidna un Hendeļa kora skaņdarbus. Līdzās tiem šodien mazāk zināmu
komponistu kā Kuncena, Erka un Engelsa mūziku.[50]
Laikraksts Latviešu Avīzes 1823. gadā
ziņojušas, ka jaunā Zeltiņu baznīca iesvētīta ar lielu daudzbalsīgu dziedāšanu.
Gājienā uz jauno baznīcu priekšā gājuši
muzikanti, tad nākuši 12 mācīti dziedātāji no Alūksnes draudzes, un, kā raksta korespondents,
“daudzu tūkstošu balsis iekš dziesmas jauki saskanējušas kopā”.[51] Tātad
runa ir par kuplu, daudzskaitlīgu dziedāšanu. Brāļu draudzes saiešanu karte
skaidri parāda, cik daudz saiešanas namu ir pulcējuši latviešu zemniekus
mūsdienu Alūksnes novada teritorijā.
Rūjienas draudzes skolotājs un ērģelnieks Ernests
Švechs kopā ar Juri Neikenu[52]
bija pirmo latviešu novadu Dziesmu svētku rīkotāji Dikļos. Tolaik to sauca par
dziesmu dienu.
Mācītājs Juris Neikens bija Cimzes skolnieks, skolu
dibinātājs, dziesmām pievērsa lielu vērību. Tāpat kā Jānis Cimze arī Neikena
vecāki bija rosīgi Brāļu draudzes sekotāji.[53]
1864. gadā viņa draudzē darbojās četras pagastskolas, mācīja dziedāt, un skolu
absolventi dziedāja koros. Neikens raudzījās, lai skolotāji būtu labi koru
vadītāji.[54] V. Bērzkalns
būtiski atgādina, ka Dikļos piedalījās arī bērnu kori – no visām četrām Neikena
pagastskolām: Šīs draudzes pagasta
skolnieki, 120 skaitā, bija pulcējušies Dikļu pagasta skolā, kas tepat tuvu pie
baznīcas, tie, gaŗā strēķī stādīti, pa trim un četriem līdzās, ap pulksten
divpadsmiiem dziedādami nāca uz dziesmu placi. Lai smalkās balsītes ir plašā birzē
būtu dzirdamas, tad visas četras skolas savu spēku savienoja un dziedāja nu
kopā bērnu kori gan baznīcas, gan lauku dziesmiņas, uz divi, trīs un arī četrām
balsīm.[55] Dziesmu
dienu atklāja ar dziesmu Dievs Kungs ir
mūsu stiprā pils. Kori bija no Lielsalacas, Straupes, Limbažiem,
Mazsalacas, Rūjienas un Dikļiem. [56]
Dikļu Dziesmu svētkiem sekoja nākamajos gados dziesmu diena Matīšos (Bauņu
muižā, 1865), Rūjienā (1866), Jaunpilī un Smiltenē (1867), Valkā (1868).
Dikļu dziesmu dienas ideja radās kristīgā vidē – Bībeles
svētkos. Par to 2013. gadā, kad XXV
Vispārējos latviešu Dziesmu un XV Deju svētkus atklāja ar ekumenisko
dievkalpojumu Rīgas Domā[57],
rakstīja muzikoloģe Zane Prēdele[58]. Aktrise
Olga Dreģe to arīdzan Noslēguma koncertā Mežaparka estrādē citēja, kā pats
Juris Neikens savā laikrakstā Ceļa
Biedris 1865. gadā rakstījis:
Ap Miķeļiem 1863. g. braucu uz
savu mīļo Ārciemu Bībeles svētkos. Sestdienas vakarā pavēlu pie skolmeistara
ienācis, tur atradu pulciņu dziedātāju, kas bībelsvētku dziesmas it cītīgi
mācījās. Bija lasījušies gan no Ārciema, gan arī no tāliem nāburgiem,
dziedājuši jau daudz stundu, bet piekusis neviens vēl nerādījās un acis visiem
spīdēja no prieka.
- Jau šodien mums bija svētki! –
viens jauneklis teica šķirdamies.
- Dziesmu svētki! – otrs tam
atbildēja. Un šis vārds man ar tādu skaņu iekrita ausī, ka tūlīt ar tiem
dziedātājiem sāku aprunāties, vai citreiz nevarētu sanākt uz dziesmām vien, kā
šoreiz nākuši uz dievvārdiem.[59] Zane Prēdele secina: Vācbaltu dziesmu svētki, kristīgi orientētā
latviešu izglītība un arī Brāļu draudžu saieti bija tā augsne, kurā veidojās
vēlākā latviešu koru kustība, ko sauc – Dziesmu svētki.[60]
Brāļu draudzes mantojuma klātbūtne latviešu komponistu
mūzikas izteiksmē
Kad ir aplūkota Brāļu draudzes dziedāšanas saikne ar
latviešu Dziesmu svētku kustības rašanos, būtu vērtīgi pārdomāt, kā Brāļu
draudzes dziesmas atbalsojās latviešu komponistu daiļradē. Emīla Dārziņa māte
Marija (dzimusi Laimiņa) nāca no Jaunpiebalgas pārtikušas, hernhūtiskā
audzināšanā sakņotas un samērā izglītotas zemkopju dzimtas, kurā bija vairāki
skolotāji.[61] Dārziņa
dziesma Un ja uz Betlēmi es ietu[62]
ar Jāņa Poruka, Druvienas hernhūtiešu dzimtas dēla vārdiem aizkustina ar jūtīgumu, emocionalitātes dominanti un
hernhūtisma izjūtas kvintesenci.[63] Subjektīva
jūtu lirika, tieša emocionalitāte, ikdienas cilvēka dvēseles dzīves skaistuma
cildinājums – tās ir vērtības, kuras Emīla Dārziņa mākslu raksturodams, izceļ
mūzikas vēsturnieks Arnolds Klotiņš: E.
Dārziņš radīja latviešu mūzikā jaunu kordziesmas tipu – subjektīvās jūtu
lirikas korisku izteiksmi, kur vēstījums sniegts vienskaitļa pirmajā “es”
personā, un tas bija jaunums žanrā, kur iepriekš bija dominējusi balāde, episka
idille vai folkloras apdare. Gan kora, gan jo sevišķi solo lirikā E. Dārziņa darbos
tiešai emocionalitātei tika dota priekšroka pār tēlojumu un sasniegta augsta
emociju tipizācijas pakāpe. Tomēr tā nebija tikai populārāko jūtu patiesība, jo
viņa mūzikā izskan arī šo vienkāršo jūtu un tātad ikdienas cilvēka dvēseles
dzīves skaistuma cildinājums, pat kāpināta daiļuma pielūgsme – solodziesmas “Kā
zagšus” (R. Blaumanis), “Mana laime” (Hermanis Albats), “Mātes dziesmiņa"
(J. Poruks) un citas.[64] Personīgs
emocionāli izteikts ticības pārdzīvojums par Kristus žēlastību, kas šķīstī
dvēseli un liek tiekties pēc skaistuma katrā ikdienas dzīves darba virzienā
bija Brāļu draudzes kustības dziesmās izteiktā garīguma centrā. Emīlu Dārziņu
ar hernhūtiešu kustību saista ne tikai daiļrades estētiskās vērtības. Dārziņš
mantoja Brāļu draudzes autodidaktiskās personības pilnveides tradīcijas, proti,
čaklumu patstāvīgi apgūt zinības, valodas un izkopt Dieva dotos talantus.
Dārziņam bija tikai pagastskolas izglītība, mūziku viņš daudz apguva pats,
turklāt iemācījās arī tekoši vācu, franču, latīņu un krievu valodas.
Īpaši ir jāpiemin komponista Andreja Jurjāna kora dziesma Uz augšu[65]
ar Jāņa Poruka vārdiem, kas ir autora veltījums Brāļu draudžu piemiņai.
Laicīgais un pārlaicīgais
Kad nu ir aplūkots
Brāļu draudzes pienesums latviešu mūzikas attīstībā, autors vēlas vēlreiz
atgādināt, ka velta vislielāko pateicību Brāļu draudzes pētniekiem, jo
pateicoties viņu paveiktajam šis vienkāršais ieskats varēja tapt.
2023. gadā latvieši Latvijā svinēs Dziesmu svētku 150 gadus. Lai tas ir labs pamudinājums turpināt padziļināti pētīt Dziesmu svētku kustības saknes un arīdzan mūsdienu skolu programmās stāstīt par to, kas bija pirms Cimzes semināra.
Lai kāda arī būtu uzskatu dažādība mūslaiku Latvijā, zināšanām un izpratnei par Brāļu draudzes kustības nozīmi latviešu nācijas tapšanā ir jāatvēl pienācīga vieta gan izglītībā, gan valsts kultūrpolitikā. Ar pēdējo es domāju skaidru un finansiāli balstītu apņemšanos no valsts puses saglabāt nākamajām paaudzēm Vidzemē vēl palikušos Brāļu draudzes saiešanas namus, neļaut tiem aiziet postā tā, kā tas ir noticis ar tik daudzām Brāļu draudzes saiešanām okupācijas gados. Brāļu draudzes saiešanu vērtību mūsu valsts kultūrpolitikas veidotāji labi izprata pirms 100 gadiem.
Pirmais Latvijas republikas aizsargājamais piemineklis, kuru izsludināja laikraksta Valdības Vēstnesis 1924. gada 16. aprīļa numurā bija Gaides Brāļu draudzes saiešanas nams Valmieras apriņķa Kauguru pagastā.[66] Varbūt 2023. gadā būs īstenota iecere par Brāļu draudzes piemiņas ekspozīciju atjaunotā Lieduliešu saiešanas namā Āraišos? Kā būtu kopā ar igauņiem izveidot Brāļu draudzes garīgajai vietai un ģeogrāfiskajām vietām mūsu abu nāciju vēsturē veltītu projektu kādas Eiropas Savienības līdzfinansēta pārrobežu sadarbības programmas ietvaros? (Attēlā Lieduliešu saiešanas nams, Jurģa Klotiņa foto 2019. gada vasarā)Dziesma kļuva par
Brāļu draudzes kustības valodu. Dziesmās izplatījās vēsts par Kristu – latvju
ļaužu Pestītāju. Dziesma mācīja lasīt un rakstīt. Brāļu draudze sagatavoja
to auglīgo gara un vērtību augsni, kurā latviešu nācijas kultūras,
pašnoteikšanās tiesību un saimnieciskā uzplaukuma sēklas varēja uzdīgt.[67]
Tā arī dziedāšana un mūzikas mākslinieciskā izjūta, ko Brāļu draudzes kustībā
Vidzemes latvieši izkopa, sagatavoja augsni Dziesmu svētku kustības iesākumam
un uzplaukumam. Cimzes tautskolotāju sētie graudi krita jau ielabotā augsnē.
Daudzi bērni bija mājās ar dziesmām uzauguši. Noteikti arī ar tautasdziesmām.
Vai citādi Jānis Cimze radītu tik daudzas tautasdziesmu apdares?
Dziesma vadīja latviešu Brāļu draudzi. Lai dziesma ir tā,
kas vada mūsu nākamos Vispārējos Dziesmu svētkus 2023. gadā, nevis, kā tas ir
bijis novērojams, kad dziesmu cenšas pakļaut kādai subjektīvai režijas
koncepcijai. Lai dziesma pati nosaka svētku režiju – tādu, kuras centrā ir
padziļināta un patiesa izpratne par Dziesmu svētku rašanos, pati a cappella kopā dziedāšanas vērtība un brīvība
no jebkāda veida Dziesmu svētku ritualizācijas. Dziesmu svētki nav vieta un
notikums, kur ar režijas koncepcijas paņēmieniem censties meklēt, piedāvāt vai
uzspiest kādu konstruētu vīziju par to, kas ir latviskais vai tradicionālā dzīvesziņa. Dziesmu svētkiem to
nevajag, jo Dziesmu svētku pārlaicīgā režija ir un vienmēr būs Dziesmu svētku
saknēs, to vēsturē, kas nesaraujami saistīta ar latviešu tautas ceļu uz
pašnoteikšanos un savu valsti, un neizsmeļamajā latviešu autoru kormūzikas
mantojumā.
Pārlaicīgs bija Brāļu draudzes latviešu redzējums par sevi,
savu tautu un Tēvzemi. Ķīšu Pēteris kādā vēstulē rakstīja Ludvigam Cincendorfam.
Sirds mīļotais un
dārgais brāli Ludvig.
Man vēl vienmēr tā
diena svaigā piemiņā, kad tu gāji pa Valmiermuižas lauku un devi man roku un
biji pilns nopūtu par Latviju. Es atceros to vēl vienmēr, kopš es dzīvoju pie
Jēra draudzes un viņa uzturējusi mani tik svētlaimīgu un kopusi mani līdz šai
dienai. Tavas nopūtas nav nokritušas zemē, bet Jērs ir dabūjis še Latvijā savu
sāpju algu, un par šo žēlastību es ļoti priecājos. [..] Ķīša Pēteris (“Kies
Pehter”)[68]
Lai mums, kuri šodien Latviju kopjam un veidojam, svaigā
piemiņā ir Brāļu draudzes veikums pie mūsu senčiem, mūsu Tēvzemes, un lai viņas
vērtības mūs ceļ un stiprina.
Jurģis Klotiņš,
Valsts
prezidenta ārštata padomnieks vēsturiskās atmiņas un piederības jautājumos
Rīgā, 2020.
gada 9. oktobrī
[1] Citējot
un pārpublicējot atsauce uz rakstu un tā autoru obligāta.
[2] Par to
vairāk Vidzemes televīzijas video sižetā: https://www.facebook.com/jurgis.klotins/videos/10214958698110095/
[4]
Krēsliņš, Jānis. Latviešu brāļu draudzes
250 gadu (1730 – 1980). Jāņa Krēsliņa apcere par maz daudzinātu jubileju.
[5] Ceļā vai
mājas praktisko darbus darot, ļoti iesaku paklausīties profesora Gvido Straubes
lekciju "Vidzemes brāļu draudze un tās kultūrvēsturiskā mantojuma
izmantošanas iespējas" https://www.youtube.com/watch?v=Z2oLoI_IoPA&t=4015s
[6] Straube,
Gvido. Latvijas Brāļu draudzes diārijs
(Jaunākais noraksts) jeb Hernhūtiešu brāļu draudzes vēsture Latvijā. Rīga: SIA
“N.I.M.S.”, 2000, 232-235.lpp.
[7] Adamovičs,
Ludvigs. Vidzemes baznīca un latviešu
zemnieks 1710 – 1740. Ģēnerālkommisija Latvijas Vidusskolu Skolotāju
Kooperātīvā. Rīgā, Tērbatas ielā 15/17, 1933, 575.-576.lpp.
[8] Straube,
Gvido. Latvijas Brāļu draudzes diārijs
(Jaunākais noraksts) jeb Hernhūtiešu brāļu draudzes vēsture Latvijā. SIA “N.I.M.S.”,
Rīga 2000, 233.lpp.
[9] Brāļu
draudzes dibinātāja un bīskapa reihsgrāfa Nikolaja Ludviga fon Cincendorfa
Elizabetei fon Hallartei veltīts raksturojums, kuru citē Ludvigs Adamovičs
rakstā Latviešu brāļu draudzes
dzimtbūšanas laikos izdevumā: LATVIEŠI
II. Rakstu krājums. Prof. Fr. Baloža, P. Šmita un A. Tenteļa redakcijā.
Rīgā. 1932 Valtera un Rapas akc. sab. Izdevums, 57. lpp.
[11]
Plašākai izziņai par L. Adamoviča darba vērienu: https://dundagasvesture.wordpress.com/adamovics-ludvigs/
[13] Adamovičs,
Ludvigs. Vidzemes baznīca un latviešu
zemnieks 1710 – 1740. Ģēnerālkommisija Latvijas Vidusskolu Skolotāju
Kooperātīvā. Rīgā, Tērbatas ielā 15/17, 1933, 303.lpp.
[14] Adamovičs,
306.lpp.
[15]
Adamovičs, 304.lpp.
[16]
Adamovičs, 304. lpp.
[17] Adamovičs,
Ludvigs. Vidzemes baznīca un latviešu zemnieks 1710 – 1740. Ģēnerālkommisija
Latvijas Vidusskolu Skolotāju Kooperātīvā. Rīgā, Tērbatas ielā 15/17, 1933,
521. lpp.
[18]
Adamovičs, 524. lpp.
[19] Par
Skangaļu Jēkaba personību Gundara Ceipes un kolēģu veidotajā Brāļu draudzes
misijas mājaslapā: https://www.bdm.lv/index.php/bralu-draudzes-vesture/18-gadsimts/30-skangalu-jekabs
[20]
Adamovičs, 537. lpp.
[21]
Adamovičs, 342. lpp.
[22]
Adamovičs, 342. lpp.
[23] Adamovičs,
Ludvigs. Vidzemes baznīca un latviešu zemnieks 1710 – 1740. Ģēnerālkommisija
Latvijas Vidusskolu Skolotāju Kooperātīvā. Rīgā, Tērbatas ielā 15/17, 1933, 525.
lpp.
[24]
Vairākas Brāļu draudzes dziesmas ir šodien atrodamas Latvijas evanģēliski luteriskās
baznīcas dziesmu grāmatās.
[25]
Adamovičs, 344. lpp.
[26]
Adamovičs, 343. lpp.
[27] Adamovičs,
Ludvigs. Vidzemes baznīca un latviešu zemnieks 1710 – 1740. Ģēnerālkommisija
Latvijas Vidusskolu Skolotāju Kooperātīvā. Rīgā, Tērbatas ielā 15/17, 382. lpp.
[28]
Adamovičs, 528. lpp.
[29]
Adamovičs, 535. lpp.
[30]
Adamovičs, 529. lpp.
[31] Dzīves
stāsts tās meitu māsas Spārina Anna.
Latvijas Nacionālā bibliotēka. Letonikas un Baltijas centrs. A.Apīņa
reto grāmatu un rokrakstu lasītava RX35,1,45, 6.-7.lpp. https://braludraudze.lndb.lv/73121/
(skatīts 29.09.2020.) Raksta autors pateicas literatūrzinātniekam Paulam
Daijam, Latvijas Nacionālās bibliotēkas Letonikas un Baltijas centra vadošajam
pētniekam par palīdzību rokraksta atšifrēšanā un skaidrojumā. Spāriņu Annas
stāsta fragmentā ir runa par Raunas baznīcu. Anna Vānuela meita ir Bībelē
Jaunajā Derībā Lūkas evanģēlija 2. nodaļā minētā praviete Anna Fanuēla jeb
2012. gada tulkojumā Anna Penuēla meita.
[32]
Feldmanis, Roberts. Latvijas baznīcas
vēsture. Luterisma mantojuma fonds. Rīga, 2010, 215. – 216.lpp.
[33] Dažādu
veidu pozitīvu attēli: https://de.wikipedia.org/wiki/Positiv_(Musikinstrument)
[34] Adamovičs,
Ludvigs. Vidzemes baznīca un latviešu zemnieks 1710 – 1740. Ģēnerālkommisija
Latvijas Vidusskolu Skolotāju Kooperātīvā. Rīgā, Tērbatas ielā 15/17, 1933,
533. lpp.
[35] Žune,
Inese. Vijole Latvijas mūzikas kultūras
vēsturiskajā attīstībā. Apgāds “Zinātne”, Rīga, 2016, 22.lpp.
[36] Šarkovska
– Liepiņa, Ilze. Atmodinātie. Mūzikas Saule. No. 3, 2018, 29. lpp.
[37] Adamovičs,
Ludvigs. Vidzemes baznīca un latviešu zemnieks 1710 – 1740. Ģēnerālkommisija
Latvijas Vidusskolu Skolotāju Kooperātīvā. Rīgā, Tērbatas ielā 15/17, 1933,
534. lpp.
[38]
Adamovičs, 305. lpp.
[39]
Šarkovska – Liepiņa, 28. lpp.
[40] Adamovičs,
Ludvigs. Vidzemes baznīca un latviešu zemnieks 1710 – 1740. Ģēnerālkommisija
Latvijas Vidusskolu Skolotāju Kooperātīvā. Rīgā, Tērbatas ielā 15/17, 1933,
306.lpp.
[41]
Katehisms – Evanģēliski luteriskās baznīcas ticības pamatu mācīšana skolā un
baznīcā.
[42]
Adamovičs, 306. lpp.
[43]
Adamovičs, 309. lpp.
[44] Skaists
šī lieliskā Jozefa Haidna sakrālās mūzikas skaņdarba ieraksts klausāms: https://www.youtube.com/watch?v=oBsZKF3mcv8
[45]
Šarkovska – Liepiņa, Ilze. Atmodinātie. Mūzikas
Saule. No. 3, 2018, 26. lpp.
[46]
Bērzkalns, Valentīns. Latviešu Dziesmu
svētku vēsture 1864 – 1940. Grāmatu draugs, 1965, 15-16.lpp.
[47]
Vidzemes Brāļu draudzes saiešanu saraksts un karte: https://www.bdm.lv/vesture/
[48]
Erenštreits, Jānis. Kroņu pinējs. Jahnis Zimse (3.07.1814. – 22.10.1881.).Upe
tuviem un tāliem. 2017, 17.lpp.
[49]
Erenštreits, Jānis, 22. lpp.
[50]
Šarkovska – Liepiņa, 26. lpp.
[51]
Šarkovska – Liepiņa, 26. lpp.
[52] https://lr2.lsm.lv/lv/raksts/dziedot-dzimu-dziedot-augu/pirmie-latviesu-kopkoru-koncerti-un-dziesmu-dienas.a103146/
[53] https://enciklopedija.lv/skirklis/56651-Juris-Neikens
(Skatīts 24.09.2020.)
[54] Bērzkalns,
Valentīns. Latviešu Dziesmu svētku vēsture 1864 – 1940. Grāmatu draugs, 1965,
20. – 21. lpp.
[55]
Bērzkalns citē Jura Neikena paša aprakstu Ceļa
Biedra 1865. g. 19. – 21. numurā.
[56]
Bērzkalns, 22. lpp.
[57] https://ltv.lsm.lv/lv/raksts/30.06.2013-ekumenisks-dziesmu-un-deju-svetku-atklashanas-dievkalpojums.id15897/
[58] Raksta autoram dievkalpojumā bija iespēja
spēlēt kontrabasu.
[59] Citēts
no: Prēdele, Zane. XXV Vispārējo Latviešu Dziesmu un XV Deju svētku atklāšanas
ekumeniskā dievkalpojuma Rīgas Domā programmiņas manuskripts, Zanes Prēdeles
raksta autoram atsūtīts eksemplārs.
[60]
Prēdele, Zane
[61] Klotiņš,
Arnolds. Emīls Dārziņš. Nacionālā
enciklopēdija: https://enciklopedija.lv/skirklis/32412
(skatīts, 26.09.2020.)
[62] Ja
uz Betlēmi es ietu, Ogres skolotāju kamerkoris https://www.youtube.com/watch?v=Q3CSOjvRJxw
[63] Šarkovska
– Liepiņa, Ilze. Atmodinātie. Mūzikas Saule. No. 3, 2018, 30. lpp.
[64]
Klotiņš, Arnolds. https://enciklopedija.lv/skirklis/32412
(skatīts, 26.09.2020.)
[66] Asaris,
Jānis. Vācu un padomju okupācijas laikā
iznīcinātie nekustāmie kultūras pieminekļi. Rīga: Valsts Kultūras pieminekļu
aizsardzības inspekcija, 1998., 4.lpp.
[67] Te
vietā būtu minēt svētā apustuļa Pāvila rakstīto Jaunajā Derībā: “Es dēstīju,
Apolls aplaistīja, bet Dievs deva spēku augšanai.” (1Kor 3:6) .
[68] Ludviga
Adamoviča mūslaiku drukā pārrakstītas un no vācu valodas tulkotas vēstules
fragments. No: Adamovičs, Ludvigs. Vidzemes
baznīca un latviešu zemnieks 1710 – 1740. Ģēnerālkommisija Latvijas
Vidusskolu Skolotāju Kooperātīvā. Rīgā, Tērbatas ielā 15/17, 1933, 353.lpp.
Ierakstīt komentāru