JAUNUMI

2015. gada 17. jūn.

Pārdomas par cieņu un savstarpējo sapratni

Vai par cieņu un iecietību jācīnās ar demonstrāciju?

Kā Rīgas domes deputāts uzskatīju par nepieciešamu paust savu personīgo viedokli par 20. jūnijā Rīgā gaidāmo Europride gājienu. Latvija ir demokrātiska Eiropas valsts, un katrai sabiedrības grupai ir tiesības pievērst uzmanību sev nozīmīgiem jautājumiem, rīkojot sapulces un gājienus. Pulcēšanās brīvība ir nozīmīga demokrātijas pamatvērtība. Tomēr Europride norises kontekstā svarīgi ir arī uzdot jautājumu, vai pasākuma norises forma ir adekvāta, ņemot vērā to, cik jūtīgi Latvijas sabiedrībā tiek uztverti jautājumi, kurus vēlas aktualizēt Europride rīkotāji?

Europride demonstrācijas definētais mērķis ir "veicināt sabiedrības izpratni par cilvēktiesībām, dažādību, seksualitāti, dzimuma identitāti un ar to saistītiem jautājumiem un informēt par LGBT cilvēku tiesisko stāvokli Latvijā, pieprasīt grozījumu izdarīšanu normatīvajos aktos, kas nodrošinātu visu cilvēku neatkarīgi no viņu piederības kādai sabiedrības grupai vienlīdzīgas tiesības dažādās dzīves jomās, kā arī svinēt daudzveidību un demokrātiju." (No <http://www.ir.lv:889/2015/5/19/eiropraida-nerikos-balliti-bet-cinisies-par-tiesibam>)

Esmu gatavs uzklausīt viedokļus, kas pamato to, kādēļ LGBT cilvēkiem mērķī minētie jautājumi ir nozīmīgi. Taču mana nostāja paliek negatīva pret to, ka par mērķī minēto problēmu (un pseidoproblēmu?) risināšanu ir jāiestājas tieši plaša gājiena veidā, kas notiek pilsētas centrā. Mēģinājums pasākuma mērķī formulētos jautājumus aktualizēt un risināt, ejot demonstrācijas tipa gājienā, nesekmēs Latvijas sabiedrības vairākuma iekļaujošu attieksmi pret LGBT sabiedrības grupas cilvēkiem. Uzskatu, ka, domājot par sabiedrības kopējām interesēm un savstarpējo iecietību, primāri nozīme ir jāpiešķir savstarpējās cieņas jēdzienam, jo tas, kurš ciena citus, rada priekšnoteikumus, lai citi cienītu viņu. Normatīvajos aktos to nevar ietvert. Katram indivīdam, katrai sabiedrības grupai, subkultūrai vai "minoritātei" pašai ir jāpārdomā, ko katrā kontekstā nozīmē cienīt citu, lai sekmētu sabiedrības sapratni un iecietību. Europride gājiena norisi es neatbalstu, jo tas nav pozitīvs līdzeklis, kā sabiedrībā veidot dialogu par pasākuma mērķī izvirzītajiem jautājumiem. Tieši pretēji, pasākuma demonstratīvā un provokatīvā norises forma veicina sabiedrības neizpratni un novēršanos.

Medijos tiek citēti SKDS aptaujas dati par to, cik Rīgas iedzīvotāju atbalsta Europride gājiena norisi mūsu valsts galvaspilsētā. Skaitļi ir visai izteiksmīgi. Gājiena norisi atbalsta 2,5% iedzīvotāju, savukārt 75% Rīgas iedzīvotāju ir pret šī pasākuma norisi. No vienas puses aptauja ir tikai informatīva un neuzliek nekādus normatīvus pienākumus mainīt sākotnējās ieceres. Bet no otras puses tā tomēr parāda, kāda ir Rīgas sabiedrības pārliecinošā vairākuma nostāja pret tādu LGBT cilvēkiem svarīgu jautājumu aktualizēšanas formu, kāda ir Europride demonstrācija.
Kā būtu, ja Europride demonstrācijas rīkotāji, domājot par savstarpējo sapratni Rīgas un Latvijas sabiedrībā būtu  izvēlējušies gājienam citu maršrutu vai norises vietu, piemēram, Pārdaugavas Uzvaras parku? Cieņa vienā pusē rada priekšnoteikumus cieņai un sapratnei otrā pusē.

Kas sekos tālāk?

Europride nedēļa ir atnākusi, un tā paies, tāpat kā gājiens. Bet ko darīs Latvija? Izlasījis Europride pasākuma mērķa formulējumu es nolēmu sniegt par to savus nelielus komentārus, kas nepretendē uz plašu iztirzājumu. Tas lai paliek Sastrēgumstundām, Krustpunktiem, konferencēm un sabiedrības diskusijām, no kuru rīkotājiem un dalībniekiem sabiedrības uzdevums būs prasīt objektivitāti un lietu saukšanu īstajos vārdos.  

Veicināt sabiedrības izpratni par cilvēktiesībām, dažādību, dzimuma identitāti, seksualitāti un ar to saistītiem jautājumiem…

Viennozīmīgi atbalstu to, ka mūsu valstī, kuras sabiedrība ir visumā toleranta, ir vēl darāmi darbi, lai mazinātu diskrimināciju un stiprinātu cilvēktiesību ievērošanu un celtu tiesiskumu kopumā. Ikviens cilvēks, neatkarīgi no uzskatiem un seksuālās orientācijas ir jāpieņem ar cieņu, izvairoties no jebkādas netaisnīgas diskriminācijas. Taisnīgi ir jāsoda tie, kuri ir vardarbīgi, draud un apvaino homoseksuālas personas. Ir precīzi jāpiemēro esošos Latvijas likumus, kuri paredz sodu par vardarbību, uzbrukumiem un draudiem homoseksuālām personām.

Taču es esmu pret to, ka mūsu valstī tiktu radīti tā dēvētie "likumi pret homofobiju". Tie ir likumi, kas neaprobežojas ar to, ka paredz sodu par draudiem, uzbrukumiem un vardarbību pret homoseksuālām personām, bet ievieš "naida runas noziegumu" vai "naidīga viedokļa noziegumu", vai "naidīgas vides radīšanas nozieguma" konceptus.

Domājot par izglītības iestādēm. Skolās ir vajadzīgas pietiekami nopietnas kampaņas, kuru mērķis ir novērst iebiedēšanas attieksmi, kā arī jebkura veida fizisku vai verbālu agresiju pret tiem, kas ir "citādi". Un te runa ir par skolēniem, kuri patiesi vai nepatiesi tiek uzskatīti par homoseksuāliem, par bērniem ar īpašām vajadzībām, par kristiešiem un citu reliģiju piederīgiem klasēs, kurās neviens neiet uz baznīcu un, iespējams, kāds anonīms pedagogs izsakās tendenciozi par kristietību vai kādu citu reliģiju. Mūsu skolās jau no mazotnes ir vajadzīga audzināšana, kas palīdz skolēniem novērtēt katrai personai piemītošo absolūto vērtību neatkarīgi no attieksmes vai rakstura iezīmēm.

Attiecībā uz dzimumaudzināšanu ir jāciena vecāku loma kā primāra bērnu seksuālās audzināšanas jautājumos.  Ar cieņu jāizturas pret ģimenēm nozīmīgiem pasaules uzskatiem, tai skaitā reliģiskiem, tajās reizēs, kad skolā aplūko jautājumus, kas saistīti ar cilvēka seksualitāti un jūtām. Izglītības procesā par seksualitāti ir jāmāca, nevis atrauti no citiem cilvēka personības aspektiem, bet gan ar integrētu pieeju, kas ietver emocijas, indivīda atbildību un attiecību pieredzes ietekmi uz personības psihi. Kā būtu, ja jaunieši skolās sabiedrības zinību grāmatās varētu lasīt un no pieredzes stāstiem dzirdēt (un par spīti visam, ko piedāvā patērētājsabiedrības domāšanas veids) tādu aicinājumu dzīvē izvirzīt mērķi nodibināt laulību un ģimeni?
Lai ko arī teiktu labi apmaksāti sociālā konstruktīvisma teorētiķi, tomēr cilvēks piedzimst par meiteni vai zēnu (izņemot vienīgi retus un ārkārtējus medicīniskus gadījumus). Latvijas skolās ir jāmāca dzimumu līdztiesība. Taču nav akceptējams, ka aiz dzimumu līdztiesības mācīšanas labi gribēti, aiz nezināšanas vai aiz ideoloģiskiem motīviem slēpjas, tā dēvētā, dzimuma (gender) ideoloģija, saskaņā ar kuru par vīriešiem un sievietēm nevis piedzimst, bet kļūst mērķtiecīgas sociālās izvēles ceļā, kuras gaitā katrs zēns un meitene var tikt aicināti brīvi izvēlēties, vai identificēt sevi ar vīrieti vai sievieti.

… informēt par LGBT cilvēku tiesisko stāvokli Latvijā…

Latvijas valsts Satversme un likumi jau šobrīd paredz ievērot un aizsargāt ikviena pilsoņa un cilvēka tiesības. Kāds tiesiskais stāvoklis tieši ir domāts? Iespējams tas, ka Latvijā nav no valsts puses juridiski atzīta kopdzīves regulējuma, kas attiektos arī uz divu viena dzimuma cilvēku kopdzīvi. Vairāki politiķi un sabiedrības aktīvisti ir sākuši aktivitātes, kuru mērķis ir panākt partnerattiecību likuma pieņemšanu. Latvijas valsts neiejaucas pilsoņu privātās dzīves sfērā un neaizliedz nevienu no iespējamām divu cilvēku kopdzīves formām. Taču, vai Latvijas valstij ir vienlīdzīgi jāatbalsta visas kopdzīves formas? Vai tomēr ir sabiedrības attīstības gaitā dabiski izveidojušās cilvēku kopdzīves formas, kuras no valsts puses pamatoti pelna prioritāru atzīšanu un atbalstu? Tāds ir sievietes un vīrieša laulības institūts. Satversmes 110. pantā ir rakstīts: "Valsts aizsargā un atbalsta laulību — savienību starp vīrieti un sievieti, ģimeni, vecāku un bērna tiesības." Kāds sacīs, ka tas ir jautājums par interpretāciju. Taču Partnerattiecību likuma pieņemšana nenovēršami mazinās laulības prioritāti un mazinās tās vērtību. Latvijai nav nekādu šķēršļu katras kopdzīves, kas nav laulība, pienākumus un tiesības atzīt un noteikt, lietojot jau esošos Latvijas likumus un, ja nepieciešams, papildinot tos.

… pieprasīt grozījumu izdarīšanu normatīvajos aktos, kas nodrošinātu visu cilvēku neatkarīgi no viņu piederības kādai sabiedrības grupai vienlīdzīgas tiesības dažādās dzīves jomās, kā arī svinēt daudzveidību un demokrātiju

Tieši tā! Turpinot jau iesākto, ja nepieciešams uzlabot kopdzīves, kas nav laulība, partneru tiesību un pienākumu regulējumu, tas ir darāms esošo normatīvo aktu ietvaros.  Nav nepieciešams pieņemt jaunus normatīvos aktus.
Bet kas ir šīs "dažādās dzīves jomas"? Iespējams, ar to domāts arī ģimenes koncepts, ņemot vērā, LGBT lobija plaši pieprasīto "laulību visiem" un adopcijas iespējas dažādās ES un pasaules valstīs.
Lai kādi vēji pūstu, Latvijai ir jāatbalsta tāda ģimene, kuru veido vīrietis un sieviete. Pārāk ilgi arī pie mums atbalsts ģimenei ir bijis atstāts novārtā. Finanšu ministrijas plānotā neapliekamā minimuma diferencēšana noteikti ir jāveido tā, ka tā īpaši atbalsta ģimenes ar bērniem, nevis tiek mehāniski piemērota visiem, neņemot vērā apgādājamo skaitu ģimenē. Ģimenes atbalsta jomā apsveicami ir pasākumi, kuri veicina tēva un mātes lomas augstāku novērtējumu sabiedrībā. Tradicionālie Tēvu dienas, Mātes dienas un Ģimenes dienas pasākumi. Centra "Dardedze" un citu organizāciju veidotās Tēvu atbalsta grupas un līdzīgi pasākumi mātēm.

Nav nekāda loģiska un dabiskajās tiesībās pamatota argumenta, lai homoseksuālu kopdzīvi atzītu "laulības" statusā. Laulības dabiskais pamatojums pat nav saistīts ar reliģiju. Tas ir saistīts ar dabas likumu, ka tikai sieviete un vīrietis kopā var radīt pēcnācējus, turpināt savu dzimtu. Liekas primitīvi, bet pamatā ir tieši tas. Sabiedrības attīstības gaitā no šīm paražu tiesībām reliģijas un kultūras ietekmē izveidojās laulības institūts. Svarīgi atcerēties, ka laulības institūtu neviena valsts nav nodibinājusi. Valstis to tikai ir iekļāvušas savā likumdošanā. Vai valstij ir tiesības sabiedrības priekšā nodibināt "laulību" viena dzimuma cilvēkiem? Ar labi plānotām mediju kampaņām un argumentiem par "vienlīdzību" var iesēt sabiedrībā pārliecību, ka "laiki ir mainījušies" un "mums jāsper solis ceļā uz vienlīdzības pilnību". Lai arī par ko censtos pilsoņus pārliecināt, būtībā tāda valsts aiz visiem "vienlīdzības" un "tolerances" lozungiem pasaka tikai vienu: "Mūsu valstī laulība un ģimene, kādu to pazina tagadējo likumdevēju vecvecāki un pat vecāki, vairs nav prioritāra." Vai valstij ir tiesības aizvainot tūkstošiem mātes un tēvus, pazemojot gadsimtiem seno dabiskās laulības institūtu ar to, ka vērtību sajukuma laikmetā tiek nodibināta jauna "pseidolaulība"? Tas ir jautājums pilsoņiem un viņu ievēlētajiem deputātiem valstīs, kur laulības definīcija jau ir smagi cietusi. Var pienākt laiks, kad tas būs jautājums arī Latvijas tautai un tās ievēlētajiem deputātiem…

Diemžēl pieredze rāda, ka partnerattiecību likums nav viss kāds "kompromiss". Valstīs, kurās tika ieviests šāds modelis, tas nekad nav bijis kā "kompromiss", bet drīzāk kā pirmais solis ceļā uz homoseksuālās "laulības" ieviešanu. Nepiekrītu tam, ka homoseksuāla "laulība" nevienam nenāk par sliktu,  - vairāku alternatīvu ģimenes modeļu pastāvēšana kaitē ģimenei, kurai šodien vairāk nekā jebkad agrāk ir nepieciešama aizsardzība un saglabāšana.

…svinēt daudzveidību un demokrātiju.
Kāpēc gan ne? Latvijas pilsoņu kopums ir daudzveidīgs, un lepoties ar to, ka dzīvojam demokrātiskā valstī, ir labi un pareizi.
Mūsu tautai būs droša nākotne tad, ja kopā svinēsim arī to, kas ir mūsu sabiedrības pamats. Tie ir demokrātijas ideāli, no kuriem tik ļoti nozīmīga ir savstarpēja cieņa. Nav demokrātiski un ir necienīgi prasīt to, kas nav saskaņā ar dabu un aizvaino ģimeni, kas ir dabisko paražu un tiesību subjekts. Tautas nākotnes interesēs ir cienīt sievietes un vīrieša dibināto ģimeni un aizsargāt laulību. Visas ģimenes ir vienlīdzīgas. Bet sargāt laulību nozīmē neiet pa ceļu, kas līdzvērtīgu (vai pat priviliģētu) statusu piešķir nereģistrētas kopdzīves modeļiem. Ģimene ir saliedētas sabiedrības pamats. Valsts aizsargā un atbalsta laulību — savienību starp vīrieti un sievieti, ģimeni, vecāku un bērna tiesības.  Vai šīs Satversmē uzrakstītās vērtības spēj vienot mūs, Latvijas nāciju, neatkarīgi no tā, kā katram dzīvē ir gājis, un kas katrs esam, - vai esam precējušies, dzīvojam partnerattiecībās, kāda ir mūsu "orientācija", kāda ir mūsu izpratne par to, no kā jāatsakās, lai cieņa tiktu parādīta vairākumam, un vairākums cienītu mazākumu, lai arī par kuru "minoritāti" būtu runa?

Ikviens cilvēks ir pelnījis cieņu. Taču ikvienam sev ir jāuzdod jautājums, kādā veidā mana vēlēšanās īstenot savas vēlmes skars līdzcilvēku intereses? Kā būtu tad, ja katrs cilvēks būtu mierā ar savu identitāti? Tradicionāli orientētie izturētos ar cieņu pret tiem, kuri līdz galam nenoskaidrotu (un, iespējams, nenoskaidrojamu) iemeslu dēļ nav tradicionāli orientēti un izvairītos no jebkādām netaisnīgas diskriminācijas izpausmēm. Savukārt netradicionāli orientētie augstsirdīgi atteiktos pieprasīt no sabiedrības tradicionāli orientēto absolūtā vairākuma un mūsu valsts likumdevēja tādu vēlmju pēc tiesībām piepildīšanu, kuru piepildīšana saskaņā ar dabas noteiktajām iespējām nav īstenojama netradicionālās orientācijas ietvaros. Sabiedrības patiesais progress vai briedums ir mērāms nevis ar "vienlīdzības" un "tolerances" greizo lineālu, kas ignorē tradicionālo vērtību vietu, bet gan ar cieņas un augstsirdības dzidrajiem traukiem, kurus indivīdi pasniedz cits citam, cienot pamatvērtības un to, kas svēts. 

Jurģis Klotiņš
Kultūras darbinieks, mazliet politiķis un Rīgas domes deputāts
Rīgā, 2015. gada 17. jūnijā




Pastāsti saviem draugiem:

 
Copyright © 2014 Jurģis Klotiņš. Designed by OddThemes