Nacionālā apvienība 4000 zīmju programmā
Rīgas domes vēlēšanām ir paudusi gatavību Rīgas domē sadarboties ar tradicionālajām
reliģiskajām konfesijām[1].
Šā raksta ietvaros pastāstīšu par to, kādēļ Rīgas pašvaldībai ir jāsadarbojas ar
kristīgajām konfesijām, un kādās ar sabiedrisko labumu saistītās jomās Rīgas
dome var sniegt tām atbalstu.
Kādēļ ir vajadzīga pašvaldības un
kristīgo konfesiju sadarbība? Visupirms jāapzinās tas, ka Latvija ir mūsdienīga
demokrātiska valsts, kuras viena no pamatiezīmēm ir tautas ievēlēto
priekšstāvju Saeimā vai pašvaldībās spēja uzklausīt un ņemt vērā iedzīvotāju
viedokļus par tautas un valsts nākotnei būtiskiem jautājumiem. No tā
likumsakarīgi izriet arī vēlētās varas nepieciešamība un pienākums sadarboties
ar nevalstiskajām organizācijām. Valsts uztur dialogu un sadarbojas ar
arodbiedrībām, profesionālām biedrībām, vides aizsardzības grupām, patērētāju
tiesību aizsardzības biedrībām un citām apvienībām, kurās ir apvienojušies
Latvijas iedzīvotāji. Arī kristīgās konfesijas kā sabiedriskas organizācijas ir
uzskatāmas par valsts partneriem dialogā ar sabiedrību. Regulārs valsts dialogs
ar reliģiskajām organizācijām pilnībā atbilst mūsdienīgai demokrātiskas
pārvaldei.[2]
Zīmīgi atcerēties arī to, ka baznīca tautas aptaujās tiek atzīta par vienu no institūcijām,
kurai cilvēki uzticas visvairāk.[3]
Bet kā
tad ar baznīcas un valsts šķirtību? Latvijas Satversmes 99. panta 2. teikums
nosaka, ka Latvijā baznīca ir atdalīta no
valsts. Taču sapratīsim šā panta būtību pareizi. Ar to ir pateikts, ka
baznīca pati lemj savas lietas un valsts – savējās. Valsts neiejaucas baznīcas
darbā – dievkalpošanā, baznīcas pārvaldē, mācības sludināšanā. Savukārt baznīca
neiejaucas valsts pārvaldē – politikā, likumdošanā u.c. Abas puses savstarpēji
nepārkāpj tām noteiktās kompetences jomas. Taču gan valstij, gan baznīcai ir
arī kopīgi uzdevumi un mērķi. Tās ir rūpes par Latvijas cilvēkiem, viņu garīgo
un fizisko labklājību un nākotni. Arī rūpes par kultūras mantojuma saglabāšanu.
Tādēļ valsts var atbalstīt reliģisku organizāciju ar reliģiju nesaistītu mērķu
īstenošanā, piemēram, finansējot baznīcas kultūrvēsturisko pieminekļu atjaunošanu,
kas ir visas nācijas bagātība. Valsts šos un citus pasākumus var atbalstīt kā
tieši, tā pastarpināti (ar nodokļu atvieglojumiem).[4] Tiesību
zinātņu doktors Ringolds Balodis norāda, ka Latvijā pastāv Eiropā visplašāk izplatītais
mērenais baznīcas un valsts šķirtības modelis.[5] Vairāki
simti tūkstošu Latvijas pavalstnieku vienlaikus ir arī kristīgo konfesiju
piederīgie. Viņi ir aicināti pildīt un pilda savus pilsoņa pienākumus
(piemēram, maksā nodokļus, piedalās vēlēšanās) tāpat kā ikviens Latvijas
iedzīvotājs. Apzinoties to, valstij nav pamata izvairīties no saskares ar
baznīcu. Gan baznīcai, gan valstij ir jāizturas vienai pret otru ar pienācīgu
cieņu un pozitīvu attieksmi. No pozitīvas valsts attieksmes pret baznīcu ir
atkarīga pozitīva baznīcas attieksme pret valsti un otrādi.[6]
Daudzos jautājumos valsts un reliģisko
organizāciju mērķi ir vienoti. Pirmkārt, gan demokrātiskai valstij, gan
baznīcai ir viens mērķis – cilvēka labklājība, kas sevī ietver materiālo
labklājību, par ko rūpējas valsts, un garīgo labklājību, par kuru rūpējas
baznīca.[7]Abas
puses var sadarboties, lai uzlabotu cilvēku fizisko un garīgo veselību,
izglītību, attīstītu sociālo palīdzību, sekmētu atkarībās esošu cilvēku
rehabilitāciju. Tās ir jomas, kurās tradicionālo konfesiju baznīcām ir uzkrāta
bagāta pieredze.[8] Ilgtspējīgas
valsts uzdevums ir stiprināt pavalstnieku morālās, ētiskās un garīgās vērtības
un sekmēt ar tām saskaņotu indivīda rīcību. Tāds ir arī tradicionālo kristīgo
konfesiju mērķis.[9] Valsts
un pašvaldību sadarbība ar kristīgajām konfesijām ir nepieciešama arī
kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanas dēļ.
Rīgai ir nepieciešama laba pašvaldības
un kristīgo konfesiju sadarbība. Kā pozitīvus piemērus līdz šim var minēt
pašvaldības atbalstu Ekumeniskā krusta ceļa norisei Lielajā Piektdienā, līdzfinansējumu
Rīgas Doma renovācijai un atbalstu draudžu veiktajam sociālajam darbam.
Nākošajam Rīgas domes sasaukumam ir visas iespējas sadarbību ar kristīgajām
draudzēm turpināt un paplašināt.
Rīgas Sv. Jāņa ev. lut. baznīca, kurai patlaban jāveic arhitektoniski unikālā jumta zelmiņa renovācija. Foto: Jurģis Klotiņš |
Rīgas pašvaldības finansiāls atbalsts
būtu ļoti nozīmīgs, lai dievnamus uzturētu labā tehniskā un estētiskā kārtībā.
Izmaksas, uzturot un restaurējot dievnamus, ir ļoti lielas un draudzēm no pašu
ieņēmumiem ir grūti un pat neiespējami to finansēt. Baznīcu ēkas lieto ne tikai
draudzes, bet arī daudzie rīdzinieki un pilsētas viesi, kas baznīcās apmeklē
koncertus vai vienkārši apjūsmo to arhitektūru un skaistumu. Baznīcu ēkas ir
Rīgas pilsētvides rota un kultūras bagātība ar sabiedriska labuma nozīmi. Tādēļ
to saglabāšanā un restaurācijā nepieciešamības gadījumā pamatotā apmērā ir
jāiesaistās arī pašvaldībai. Pašvaldību sniegt šādu atbalstu rosina arī
tradicionālo konfesiju likumi. Piemēram, Latvijas Evanģeliski Luteriskās
baznīcas likuma 7. panta 2. daļā ir sacīts: “Valsts un pašvaldības normatīvajos
aktos noteiktajā kārtībā ikgadējā budžeta ietvaros piedalās Baznīcas īpašumā
vai valdījumā esošu kultūras pieminekļu atjaunošanā un uzturēšanā. (7. pants
2).”[10]
Sociālā darba jomā Rīgas dome var
atbalstīt draudžu uzturētās diakonijas, zupas virtuves, atkarību profilakses pasākumus.
Kultūras darba jomā – ikgadēju Ģimenes svētku norisi, kā arī sakrālā tūrisma
maršruta pa Rīgas dievnamiem izveidi un dievnamu fasāžu izgaismošanu naktī.
Izglītības jomā – vērtību izglītības nodarbības skolās, atsevišķu lekciju veidā
par jauniešiem svarīgām tēmām, kas mazinātu atkarību un citu jauniešu dzīves
sarežģījumu riskus.[11]
Noslēgumā
izsaku cerību, ka Rīgas un citu Latvijas pilsētu vadītāju sadarbība ar pilsētā
pārstāvēto kristīgo konfesiju draudzēm kļūs par ierastu un labi veidotu praksi,
kas palīdz saglabāt un atjaunot baznīcu kultūrvēsturisko mantojumu un stiprina
vietējās kopienas labklājību. Savukārt kristīgo draudžu cilvēkiem tāpat kā latviešu
tautai kopumā novēlu būt pilsoniski aktīviem un bieži vērsties pie pilsētu un
novadu domju deputātiem, un vaicāt viņiem pēc padoma un atbalsta, lai īstenotu
sabiedrībai nozīmīgas un garīgi ceļošas ieceres.
Mg art.
Jurģis Klotiņš
Rīgas
domes vēlēšanu kandidāts no Nacionālās apvienības saraksta ar 18. numuru
[1] Latvijas Republikas likumdošanā par
tradicionālajām reliģiskajām konfesijām uzskata šādas konfesijas: Latvijas
Evaņģēliski Luteriskā baznīca, Latvijas Romas katoļu baznīca, Latvijas Baptistu
draudžu savienība, Latvijas Pareizticīgā baznīca, Latvijas Vecticībnieku
Pomoras baznīca, Septītās Dienas Adventistu Latvijas draudžu savienība,
Latvijas Apvienotā Metodistu Baznīca, Rīgas ebreju reliģiskā draudze.
[2] Rudevskis, Juris. Tradicionālo
reliģisko konfesiju statuss, Satversme un cilvēktiesības. www.politika.lv.
Pieejams:http://politika.lv/article/tradicionalo-religisko-konfesiju-statuss-satversme-un-cilvektiesibas
[19.11.2012.]
[3] Sabiedrība
visvairāk uzticas izglītības iestādēm, radio un baznīcai. Pieejams: http://www.diena.lv/latvija/zinas/sabiedriba-visvairak-uzticas-izglitibas-iestadem-radio-un-baznicai-13971942
[19.11.2012.][4]
Balodis, Ringolds. 99. Ikvienam ir tiesības uz domas, apziņas un reliģiskās
pārliecības brīvību. Baznīca ir atdalīta no valsts. No: Latvijas Republikas Satversmes komentāri
VIII Cilvēka pamattiesības. Latvijas Vēstnesis, 2011. 337. lpp. [5] turpat 338. lpp.
[6] Balodis, Ringolds. Valsts un baznīca. Rīga: Nordik, 2000. 17. lpp. [7]
Bondarenko, Ērika. Baznīcu un valsti vieno rūpes par cilvēku. Pieejams: http://www.ludzaszeme.lv/news/baznicu-un-valsti-vieno-rupes-par-cilveku
[14.11.2012.]
[8]
Rudevskis, J. Tradicionālo reliģisko konfesiju statuss,
Satversme un cilvēktiesības. [9] Balodis, Ringolds. Valsts un baznīca. 20. lpp. [10] turpat
[11] Vairāk par Rīgas pašvaldības un kristīgo konfesiju sadarbības nozarēm,
lūdzu, skatīt manā blogā: http://jurgisklotins.blogspot.com/2013/05/rigas-pasvaldibas-un-kristigo-konfesiju.html
Ierakstīt komentāru