"Kristus ir
augšāmcēlies!" "Patiesi augšāmcēlies!" Lieldienu rītā šie vārdi
izskanēja katrā no Eiropas Savienības valodām. Ticīgie cilvēki viens otru
sveica Lieldienās, pieminēdami un svinēdami Jēzus Kristus augšāmcelšanos. Eiropā,
kuras civilizācijā kopējo un vienojošo saturu izšķiroši un būtiski ir veidojusi
kristietība līdzās Senās Grieķijas, Senās Romas un judaisma mantojumam. Eiropas
Savienībā, kuras pamatlicēji Robērs Šūmans, Konrāds Adenauers un Alčide de
Gasperi bija gudri un tālredzīgi valstsvīri ar dzīvas kristietības skolotiem
prātiem un sirdīm.
Klusās nedēļas pirmdienas vakarā,
meklēdams youtube kanālā nesen atklātu skaistu J.S. Baha Mateja pasijas
ierakstu, pamanīju tiešraidi no Parīzes. Pirmajā brīdī nespēju noticēt tam, ko
redzu… Deg Parīzes Dievmātes katedrāle. Īsā laikā liesmas ir pārņēmušas lielāko
daļu jumta konstrukcijas. Sadegušajam zvanu tornim krītot, var sadzirdēt apkārt
sanākušo cilvēku sāpīgus izsaucienus. Gluži kā kāds sauktu: “Vai tiešām mūsu
nācijas simbols ir lemts bojāejai?” Jā, daudziem jo daudziem Katedrāle ir dārga tās mākslas vērtību dēļ. Taču varbūt cilvēki degošajā Katedrālē atpazina sevi un savas kultūras saknes - dzīvu kristīgo ticību? “Tur deg mūsu
senču ticības, lūgšanu un fiziskā darba augļi. Augļi, no kuriem mēs joprojām
pārtiekam. Notre Dame de Paris ir tik dārga, jo mūsos vēl mājo no senčiem mantotas atmiņas, ka mūsu nāciju ir veidojusi
kristietība, mūsu civilizāciju, mūsu Eiropu. Par spīti tam, ka tik maz no mums
regulāri dodas uz dievnamu un Lieldienās cits citu sveic ar vārdiem: “Kristus
ir augšāmcēlies!””
Kristīgie jēdzieni
pastāvēja un darbojās arī to cilvēku zemapziņā, kuri bija pārstājuši piekopt
dogmatisku reliģiju, bet turpināja iedvesmoties no tās lielajiem principiem,[1] reiz
rakstīja Eiropas “tēvs” Robērs Šūmans, rāmi pārdomādams sava kontinenta garīgās
izaugsmes ceļu. Ja ticam, ka Dievs uz cilvēci laiku pa laikam runā zīmju un
simbolu valodā, tad Notre Dame de Paris nelaimi varam uzlūkot kā aicinājumu pārdomāt
Eiropas quo vadis mūsu laikmetā.
Robērs Šūmans Eiropas kopienas pirmsākumos atgādināja, ka Eiropas
miera un vienotības pamats – demokrātija –
ir radusies, pateicoties kristietībai. Tā piedzima dienā, kad cilvēks tika aicināts savā laicīgajā dzīvē
īstenot cilvēka personas cieņu individuālā brīvībā, ievērojot katra tiesības un
pret visiem izturoties ar brālīgu mīlestību. Demokrātija veidojusies kopā ar kristietību. Tas notika
pakāpeniski, ilgi taustoties kā pa tumsu, reizēm pieļaujot kļūdas un atkrītot
barbarismā.[2]
Eiropas Savienības nākamajā daudzgadu
budžetā sociālā aizsardzība ir iecerēta kā viena no galvenajām prioritātēm. Raksturodams
kristietības ieguldījumu Eiropas demokrātijas attīstībā, Šūmans atsaucās uz
kristietības mācību, ka visi cilvēki no
dabas ir vienlīdzīgi, būdami viena Dieva bērni, kuru grēkus neatkarīgi no
rases, ādas krāsas, šķiras vai amata ir izpircis Kristus. [..] Universālais
mīlestības un žēlsirdības likums ir padarījis par savu tuvāko katru cilvēku, un
kopš tā brīža uz šī likuma balstās kristīgās pasaules sabiedriskās attiecības. Eiropā
radusies izpratne par cilvēka pamattiesību
un sociālās atbildības vērtību sakņojas kristīgajā antropoloģijā.
Šūmans dzīvoja laikmetā, kad fosilā
kurināmā darbinātā industriālā revolūcija sasniedza kulmināciju, un tās
militārā nodaļa darbināja abus pasaules karus. Mūsu dzīves laikā jau ir
sākusies mākslīgā intelekta un robotu “revolūcija”. Ko cilvēcei tā nesīs? Tikai
jaunas pozitīvas iespējas vai līdz ar tām draudus cilvēka cieņai,
pamattiesībām, garīgajai un morālajai vērtībai? Vai izdosies noturēt līdzsvaru starp diviem jebkura patiesa
progresa faktoriem: praktiskajām zināšanām un morālo paškontroli? Kristietība atzina to, ka pirmajā vietā ir
garīgās vērtības, kuras ir vienīgās, kas cilvēku padara cildenāku.[3]
Paldies Dievam, otrdienas rīts
nesa mierinošas ziņas. Pateicoties Parīzes ugunsdzēsēju un brīvprātīgo aktīvai
rīcībai, Katedrāles torņi bija glābti, velves iebrukušas tikai divās vietās,
ērģeles un lielākās vitrāžas neskartas, Kristus ērkšķu kroņa relikvija un
mākslas darbi izglābti, un altāra krusts atmirdzēja neskarts. Parīzes Dievmātes
katedrāli atjaunos. Bet kā būs ar Eiropas atjaunotni?
Eiropai būs nākotne, ja tās
politiķi cienīs Eiropas kristīgi garīgās saknes un atbalstīs dzīvas
kristietības radošo pienesumu Eiropas politikā, Eiropas parlamentā, citos
politisko un sabiedrisko lēmumu pieņemšanas līmeņos. Savukārt Eiropas pilsoņiem no politiķiem būtu jāprasa ievērot iekļaujošu attieksmi pret kristietību. Jā, arī 25. maijā
gaidāmajās Eiropas parlamenta vēlēšanās. Robēra
Šūmana atstātais mantojums var iedvesmot un iedrošināt gan katru Eiropas
pilsoni, gan politikas veidotājus būt atvērtiem kristietības atjaunojošajam
spēkam.
Tālredzīgi un prātīgi pret savām
valstīm un Eiropas Savienību rīkosies tās dāmas un kungi politikā, kuri ņems
vērā Eiropas kopienas tēva rakstīto par auglīgu valsts attieksmi pret kristīgās
baznīcas pienesumu kopējam labumam: Ja
valsts negrib būt netaisna un pati sev kaitēt, tai jāatzīst reliģiskās domas
ārkārtējais iedarbīgums uz pilsonisko tikumu praktisko pielietošanu, uz tik
nepieciešamo aizstāvēšanās procesu pret sociālā sairuma spēkiem, kas visur
darbojas, cik jaudas.[4]
Jēzus Kristus nonāvētāji
aizvēla viņa kapam priekšā akmeni, pielika sargus un domāja, ka "lieta ir
nodarīta". Taču tāds nebija Dieva plāns. Kristus augšāmcēlās. Par katru no
mums – Latvijā, Eiropā un visā pasaulē.
Jurģis Klotiņš
kultūras darbinieks
Rīgas domes deputāts
Eiropas parlamenta vēlēšanu kandidāts (Nacionālā apvienība)
kultūras darbinieks
Rīgas domes deputāts
Eiropas parlamenta vēlēšanu kandidāts (Nacionālā apvienība)
2019. gada Lieldienās
[1] Šūmans,
Robērs. “Eiropai”. Zvaigzne ABC, 41. lpp.
[2] Ležēns,
Renē. “Robērs Šūmanis. Eiropas tēvs”. KALA Raksti, 2017, 241.-242.lpp.
[3] “Eiropai”,
44. lpp.
[4] “Eiropai”,
45. lpp.
Ierakstīt komentāru