Vai esat sarunās ar tuviniekiem, draugiem,
kolēģiem reizēm runājuši par jautājumiem: "Kāds ir mūsu valsts mērķis? Kam
mēs šodien esam piederīgi? Kas spēj vienot latviešu tautu, Latvijas nāciju? Kā
mums saglabāt savu patību un radoši attīstīt savu nacionālo identitāti?"
Latvieši vēsturiski sāka sevi apzināties par
vienotu nāciju, pateicoties Brāļu draudzes kustībai, 19. gadsimta atmodai ar
Dziesmu svētkiem un nacionāli demokrātiski domājošajiem sabiedriskajiem un
valsts darbiniekiem, kā Miķelis Valters, Jānis Čakste, Francis Trasuns un viņu
domubiedri.
Piederība savai ģimenei, dzimtai un plašākai
kopienai - novadam, pilsētai, biedrībai, draudzei - visos laikos ir bijis
pamats cilvēka izaugsmei un spējai būt piederīgam savai nācijai. Mūsu laikmetā
līdzās šīm tradicionālajām piederības kopienām pie daudziem lielu nozīmi ir
ieguvusi piederība dažādām kultūras, sporta, vides un brīvā laika pavadīšanas
domubiedru grupām. Ir tik daudz iespēju un piederību, no kurām izvēlēties sev
interesējošo.
Filozofijas zinātņu doktore un domātāja Maija
Kūle grāmatā "Jābūtības vārdi” dalās pārdomās par to, cik svarīgi
latviešiem ir "kultūru migrācijas laikmetā, kad globalizācijas ietekmē
mazinās nacionālās vērtības, palikt uzticīgiem latviešu valodai (zināt, lietot,
attīstīt), piederībai būt Latvijā, būt ar Latviju, tās tradīcijām, turpināt tās
un modernizēt un neatteikties no valstsgribas.” Autore ir ļoti precīzi
izteikusi to, kāda varētu būt radoša, atbildības pilna un iekļaujoša piederība
Latvijai, kas spēj vienot latviešus un Latvijas valstspiederīgos - Latvijas
nāciju. Tā ir radošās domās un darbos sakņota piederība tam patiesajam, labajam
un skaistajam, kas Latviju veido par
dārgu pērli globalizētajā vienveidības un nepieredzētās daudzveidības laikmetā.
Kāda nozīme rūpēs par mūsu dārgo pērli
Latviju būs Latvijas skolām un cienījamajiem pedagogiem? Nepārvērtējami liela!
Vispirms katram izglītības politikas un satura veidotājam jāattiecas nopietni
pret realitāti, ka nelielai nācijai, kā latviešiem ir katrā laikmetā jāvelta
radošs un inovatīvs darbs, lai nācijas pašapziņa būtu dzīva un nacionālās
piederības vērtības tiktu nodotas tālāk. Otrkārt izglītības saturam it īpaši
Sociālajā un pilsonisko zinību jomā ir jābūt vienotam ar Latvijas valsts
mērķiem un vērtībām. Visskaidrāk tās ir izteiktas Latvijas Republikas
Satversmē: "Latvijas identitāti Eiropas kultūrtelpā kopš senlaikiem veido
latviešu un lībiešu tradīcijas, latviskā dzīvesziņa, latviešu valoda, vispārcilvēciskās
un kristīgās vērtības. Uzticība Latvijai, latviešu valoda kā vienīgā valsts
valoda, brīvība, vienlīdzība, solidaritāte, taisnīgums, godīgums, darba tikums
un ģimene ir saliedētas sabiedrības pamats. Ikviens rūpējas par sevi, saviem
tuviniekiem un sabiedrības kopējo labumu, izturoties atbildīgi pret citiem,
nākamajām paaudzēm, vidi un dabu."
Treškārt, bet tas ir vissvarīgākais, valsts
politikas veidotājiem un katram nācijas piederīgajam jāatbalsta un jālolo
pedagogi viņu radošajā un izaicinājumiem piesātinātajā misijā. Pedagogs ir
mākslinieks. Pedagoģija ir viscēlākais no mākslas veidiem, jo tās radošā darba
mērķis ir Dieva radības kroņa - cilvēka - personības izaugsme un izcilība.
Novēlu Latvijas izglītības politikas veidotājiem tiekties pēc augstiem cilvēka
personības ideāliem jaunajā izglītības saturā un veidot to ciešā sasaistē ar
vienojošajiem Latvijas mērķiem un nacionālajām vērtībām. Lai visu kopā saista
skaistākā no kompetencēm - piederība Latvijai. Ar sirds dedzību, prāta gudrību
un radošu mīlestību katram savā aicinājumā un vienam pret otru. Dievs, svētī
Latviju!
Jurģis Klotiņš
Rīgā, 2019.gada 19. augustā
Ierakstīt komentāru