Ikvienai tautai, nācijai un valstij, civilizācijai un cilvēcei ir nepieciešams atcerēties personības, kuras noteiktā vēsturiskā laikmetā ir apliecinājušas cilvēka personai un demokrātiskai valstiskai kopienai būtiskās vērtības, tikumus un ideālus. Nacionālās pretošanās kustības dalībnieks[1] 1931. gada 22. oktobrī Elzas un Lariona Astru ģimenē dzimušais Gunārs Astra ir tāda personība Latvijai. Šoruden, atzīmējot Gunāra Astras 90 gadu jubileju, ir vērts pārdomāt, kādu svarīgu vērtību, tikumu un ideālu vēstījumu viņa “Pēdējais vārds” un dzīves gājuma liecība sniedz Latvijai, Eiropai un pasaulei nemierīgajā 21. gadsimtā.
Būt latvietim, mīlēt latviešu valodu un dzīvot nacionāli valstiskā
pašapziņā Gunāram Astram bija vērtības, kas neprasa ārēju teorētisku pamatojumu.
Filosofiskos terminos runājot, tās bija metafiziski vienotas ar viņa būtību un
esamību – vērtības a priori jeb
iepriekš dotas. Gunāra Astras personība apliecināja nesalaužamu pretestības
garu PSRS okupācijas veiktajam sociālajam konstruktīvismam, kura instrumenti
bija rusifikācija, domas vienādošana un propaganda, un mērķis – sovjektiski
domājošs, krieviski runājošs un it visā pakļāvīgs padomju pilsonis.
Gunāra
Astras “Pēdējais vārds” – aizstāvības runa tiesā 1983. gada 15. decembrī - būtu jādēvē par “Patiesības vārdu”. Jo
būtībā tā bija viņa – totalitārās varas apsūdzētā – apsūdzība pašam PSRS
okupācijas režīmam un tā varas absurda reālijām.
Patiesības vārdā un vēstulēs no izsūtījuma Gunārs Astra svētā
neapmierinātībā norāda uz PSRS varas īstenoto Latvijas pamatnācijas kultūras
apspiešanu un kontroli. Viņš apsūdz PSRS režīmu par latviešu valodas nievāšanu,
izstumšanu un pamešanu novārtā darba vidē, izglītībā un ikdienas saskarsmē.
Šogad 15. oktobrī pirmo reizi atzīmējām un svinējām Valsts valodas dienu.
Latviešu valoda kā vienīgā valsts valoda Latvijas valstī ir nostiprināta
visaugstākajā konstitucionālajā likumdošanas līmenī. Taču 21. gadsimtā Latvijā ikvienam
ir jāapzinās sava atbildība un jārūpējas, lai nebūtu tādu situāciju, par kurām
Astra runāja, ka “mūsu skaistā, dzimtā un bagātā valoda tiek izspiesta no
sapulcēm, kabinetiem, iestādēm, lozungiem, ka tā aizvien vairāk tiek
noplicināta un izkropoļota”[2]. Viņa
vārdi par to, ka bērniem bērnudārzos ir jāiemāca “latviešu tautasdziesmu zelta
fondu” ir atgādinājums arvien visos izglītības satura posmos latviešu valodai,
literatūrai un kultūras iepazīšanai ierādīt prioritāru vietu.
Gunārs Astra iemiesoja latviešu nācijas negrozāmo, neatņemamo un
nesalaužamo valstsgribu. Savā patiesības runā viņš izglīto PSRS prettiesiskā
juridiskā konstrukta varā esošos cilvēkus Latvijas valsts tiesiskās
nepārtrauktības vēsturē. Astra atsaucas uz Latvijas Republikas Satversmi, uz
principu, ka suverēnā vara pieder Latvijas tautai, un arī lemšana par Latvijas
valstisko statusu. Viņš piemin Latvijas un Krievijas miera līgumu, un pamato,
ka Satversme joprojām ir spēkā, jo Latvijas tauta to nav atcēlusi un
izmainījusi. Tādēļ 1940. gadā ievēlētā “saeima” ir nelikumīga un Latvijas PSR
pasludināšanai 1940. gada 21. jūlijā nav tiesiska pamata. “Būdams Latvijas
pilsonis ar nacionālu un demokrātisku pārliecību, nevaru ignorēt augstāk
minētos apstākļus.”[3] 1983. gadā vairākus gadus
pirms Latvijas neatkarības atjaunošanas de
facto šie vārdi apliecina, ka Gunāram Astram Latvijas valsts kā tiesiska un
personiska realitāte ir neatņemama vērtība. Lai arī okupēta, prettiesiskas
varas pārvaldīta, bet tik un tā: “Es, Gunārs Astra, esmu Latvijas pilsonis ar
nacionālu un demokrātisku pārliecību”. Lai ikvienam latvietim, ikvienam
Latvijas tautas piederīgajam Latvijas valsts domās un darbos ir tāda vērtība,
kāda tā ir Gunāram Astram. Neapšaubāma, neatņemama, ar savu attieksmi un darbu
ceļama un stiprināma.
Eiropai
Gunāra Astras personības eiropeisko mērogu ir raksturojis viņa
apcietinājuma lēģerī biedrs Lietuvas nacionālās pretošanās kustības cīnītājs Andrejs
Siņavskis: “Valsts drošības komiteja uzskatīja Gunāru Astru par nestandarta
pretinieku. Pavadījis nebrīvē, turklāt krieviskā vidē, vairākus gadus, viņš
joprojām vienkārši un dabiski reprezentēja eiropeiska cilvēka tipu. Astras
eiropeiskums caurstrāvo viņa tiesā teikto pēdējo vārdu. To raksturo godprātība
un cieņas pilns miers, kas piemīt ļoti stipriem un vīrišķīgiem cilvēkiem, tāda
cilvēka rāmums un savaldība, kurš apzinās, ka viņa tiesībām un viņa pienākumam
būt godīgam ir reāls pamats.”[4]
Jau iezīmējām, ka Gunārs Astra apelē pie vispārsaistoša pienākuma ievērot valstu
starptautisko tiesību principus. Viņš atsaucas uz ANO 1974. gada 14. decembra
rezolūciju 3314 “Agresijas definīcija”[5] un
attiecina to uz Latvijas okupāciju 1940. gadā. 21. gadsimta pirmajās desmitgadēs
Eiropu ir pārsteidzis gan PSRS mantinieces Krievijas karaspēka iebrukums
Gruzijā 2008. gadā, gan Krimas aneksija un tai sekojošais Krievijas
atbalstītais bruņotais separātisms Ukrainas austrumos. Latvijai, Lietuvai un
Polijai pēdējo mēnešu laikā nākas cīnīties pret nekonvencionālo karu, ko izvērš
Baltkrievijas autoritārais režīms, pazemojot apmānīto Tuvo austrumu valstu
cilvēku cieņu un piespiežot viņus kļūt par robežpārkāpējiem. Gunārs Astra atgādina
demokrātiskās Eiropas un Rietumu politiskajiem vadītājiem, ka tas ir viņu
kopīgs morāls pienākums starptautisko tiesību ievērošanu stādīt augstāk par
pragmatiskām saimnieciskā labuma interesēm.
Apsūdzība “aizliegto grāmatu” glabāšanā – būtībā totalitārās varas vēršanās
pret cilvēka personas tiesībām uz uzskatu brīvību – veidoja krietnu daļu no
okupācijas varas izvirzītās apsūdzības. “Aizliegto grāmatu” vidū ir Matīsa
Kaudzītes “Jaunie mērnieku laiki”, Aleksandra Solžeņicina “Gulaga arhipelāgs”,
Ulda Ģērmaņa “Latviešu tautas piedzīvojumi”, Džordža Orvela “1984” un citas.
Veids, kā Gunārs Astra atspēko šo antidemokrātisko apsūdzību, izgaismo gan
šādas apsūdzības absurdumu tolaik, gan rosina apzināties, ka patiesa
demokrātija 21. gadsimtā – tāpat kā iepriekšējos gadsimtos – nevarēs pastāvēt,
ja netiks respektēta cilvēka personas sirdsapziņas, uzskatu un vārda brīvība.
“Tagad iznāk tā, ka katram jāapgūst papildkvalifikācija – pašcenzora
kvalifikācija – bet kur tādu apgūt?”[6]
Tāds ir Gunāra Astras asā prāta secinājums par sovjetiskās varas kadru
centieniem indoktrinēt ļaužu uzskatus, ierobežot informācijas pieejamību un
kontrolēt uzskatu brīvību. Viņš norāda uz dabisko tiesību principos balstīto
ANO Vispārējo cilvēktiesību deklarāciju – tās 19. pantu: “Katram cilvēkam ir
tiesības uz pārliecības brīvību un tiesības brīvi paust savus uzskatus; šīs
tiesības ietver brīvību netraucēti palikt pie saviem uzskatiem un brīvību
meklēt, saņemt un izplatīt informāciju un idejas ar jebkuriem līdzekļiem
neatkarīgi no valstu robežām.”
Padomju totalitārisma varas nedeklarētais mērķis informācijas jomā bija
panākt, lai cilvēks pats sev kļūst par cenzoru, jo tad viņš ne tikai vairs
netraucē varas centieniem ierobežot uzskatu brīvību, bet pats sāk tai palīdzēt.
Mūsdienu demokrātiskās valstiskās kopienas sastopas ar politkorektuma fenomenu,
ar tā dēvēto “atcelšanas kultūru”, interneta sociālo mediju tehnoloģijām, kas
cenzē noteikta veida saturu. Līdzās tam informācijas pieejamības pārbagātībā
daudzi kļūst par upuriem dezinformācijai un tā dēvētajām viltus ziņām.
Ja Gunāra Astras iestāšanos par cilvēka personas tiesībām uz sirdsapziņas
un uzskatu brīvību attiecina uz 21. gadsimta demokrātisko valsts kopienu
izaicinājumiem, tad tā nepārprotami ir kritika politkorektumam un “atcelšanas
kultūrai”. Demokrātijā nedrīkst būt aizliegtu tematu. No valsts budžeta
finansētiem medijiem ir vienlīdzīgi jāatspoguļo gan centriskas, gan liberālas,
gan konservatīvas nostājas sabiedrībai un valstij nozīmīgos jautājumos. Līdzīgi
finansēšanas institūcijās, kur lemj par atbalstu pilsoņu organizāciju iniciatīvām
kultūras, izglītības un mediju darba virzienos, ir jāvadās pēc kvalitātes
kritērijiem, atbildības pret valstiskajiem mērķiem un vienvērtības principa. Vīrusa
“Covid-19” pandēmijas laiks ir skarbi atgādinājis par to, ka uzskatu brīvība,
ja vien tā nav saistīta ar atbildību un spēju atšķirt melus no patiesības, var
kļūt destruktīva gan pašam brīvības īstenotājam, gan cilvēkiem viņam
līdzās.
PSRS iekārta bija demokrātijas parodija – sovjetokrātija. Bet Gunārs Astra
– “Latvijas pilsonis ar nacionālu un demokrātisku pārliecību” – bija patiesas
demokrātijas aizstāvis, lai arī pats savā valstī demokrātijas atjaunotni
nepieredzēja.
Pasaulei
Pasaules mērogā Gunārs Astra, un tāpat viņa domubiedri, kuri ar garaspēku
cīnījās pret karaspēku nevardarbīgās pretošanās kustībā, ir stādāmi līdzās
tādām personībām kā Nelsons Mandela, Vāclavs Havels, Martins Luters Kings, Lehs
Valensa, kā arī daudziem citiem cilvēka brīvības un tiesību aizstāvjiem, kuru
vārdi nav plašāk pazīstami.
Cilvēka vērtības, cieņas un tiesību apziņa caurstrāvo Gunāra Astras
personību. Viņa bruņinieciskās stājas un varonības gaismā jēdziens
“cilvēktiesības” skan ar īstenu un jēgpilnu noskaņu. Tādēļ, ka Gunārs Astra par
cilvēktiesību ievērošanu iestājās tāda totalitāra politiskā režīma apstākļos, kurš
ārpolitikā centās radīt maldinošu iespaidu, ka cilvēktiesības ievēro, bet
realitātē liedza saviem pavalstniekiem būtisku cilvēka pamattiesību īstenošanu.
Gunārs Astra aizstāvēja cilvēkam dabiski piemītošās tiesības uz pašnoteikšanos,
brīvību un taisnīgu, cieņpilnu attieksmi no politiskās varas puses. 21.
gadsimtā arvien lielāku ietekmi ir ieguvusi tendence vārdā “cilvēktiesības”
nosaukt vienkārši kādas cilvēka apzinātas vai izjustas vēlmes pēc kaut kāda
labuma, kas viņam pienākas pēc paša ieskatiem. Gunāra Astras personības dzīves
ceļa gaismā domāšana par cilvēktiesību būtību kļūst patiesāka un jēgpilnāka.
Atceroties Gunāru Astru, vienmēr ir jāatceras viņa sieva Herta Līvija Astra.
Aizstāvēdama sava vīra tiesības, viņa 1986. gada septembrī vērsās pie ASV
prezidenta Ronalda Reigana un PSRS “pārbūvētāja” Mihaila Gorbačova, rakstīdama:
“Es ar visiem dvēseles spēkiem lūdzu Jūs palīdzēt, lai viņš [Gunārs Astra]
nekavējoties tiktu atbrīvots un varētu atgriezties mājās – Latvijā.” [7] Līvijas Astras rakstītais ir
aicinājums 21. gadsimta demokrātisko valstu vadītājiem nenodot cilvēka cieņas,
tiesību un brīvības ideālus un iestāties par politieslodzīto atbrīvošanu. Bet
tiem, kuri viņus ieslodzījuši, tā ir prasība atbrīvot savu cilvēcību un
sirdsapziņu, ko ieslodzījusi varaskāre un bailes no brīvības.
1986. gada janvārī Gunārs Astra no izsūtījuma savai meitai Diānai rakstīja
reliģiski filosofiskām pārdomām piesātinātu vēstuli. Tajā viņš apcer Dieva
esamības jautājumus un objektīvu, absolūtu patiesību pastāvēšanu. Uz jautājumu,
kādēļ cilvēkam ir jābūt godīgam, Gunāram Astram atbildi nesniedz cilvēka
domāšanas “visviltīgākās būves”, kas visas “galu galā kaut kā sačākst”, bet gan
godīguma jābūtības aksioma – “tādēļ, ka viņam ir jābūt tādam”. Savukārt krusts
Gunāram Astram ir simbols, kurā vertikāle ir “cilvēka neizzūdošā tieksme uz
augšu, uz pilnību”.[8] Savukārt horizontāle
cilvēku saista pie zemiskā un tiecas aizšķērsot personības virzību augšup. No
Gunāra Astras ticības, ka latviešu tauta pārcietīs okupācijas tumšo laiku,
plūda viņa spēks stāvēt un elpot – turpināt krusta ceļu par Latvijas brīvību.
To gāja arī viņa cīņubiedrs, politiski represētais un nacionālās pretošanās
kustības dalībnieks Ģederts
Melngailis, kurš devās mūžībā 2021. gada 4. oktobrī.
PSRS okupācijas vara Gunāram Astram un viņa cīņubiedriem varēja atņemt
brīvību, bet viņu gara spēks un patiesības vārdi uzvarēja totalitārisma ļaunumu.
Gunārs Astra nepiedzīvoja laiku, kad Daugavas krastmalu piepildīja Latvijas
karogu jūra, un Mežaparka estrādē sveču gaismā skanēja Lūcijas Garūtas “Mūsu
Tēvs Debesīs”. Taču viņa patiesības vārdi sagatavoja Trešās atmodas sākšanos un
Latvijas neatkarības atjaunošanu.
Lielais Gunārs (kā viņu dēvē režisors Lauris Gundars savā grāmatā “Svešam
kļūt jeb stāsts par Gunāru A.” ) Latvijai, Eiropai un pasaulei ir
cilvēka personības lieluma, patiesības spēka un varonības bruņinieks. Latvijas
mērogā patriotisma apliecinātājs mīlestībā uz latviešu tautu, kultūru un
valsti. Eiropai īstenas un patiesas demokrātijas aizstāvis. Plašajai pasaulei
cilvēka personas neatņemamās vērtības, cieņas, tiesību un atbildības vēstnesis.
Lai Gunāra Astras personība mūs iedvesmo tiekties uz augšu, uz pilnību personiskajā
dzīvē, ģimenē, latviešu tautas un mūsu valsts dzīvē!
Jurģis
Klotiņš
Valsts prezidenta
ārštata padomnieks vēsturiskās atmiņas un piederības jautājumos
Rīgā,
2021. gada 20. oktobrī
[1] Tieši “Latvijas nacionālās pretošanās kustības
dalībnieks” nevis vienkārši pārāk vispārīgais jēdziens “disidents”. (Sk.
Latvijas Enciklopēdiskā vārdnīca: “disidents – cilvēks, kas
neatzīst savas valsts politisko sistēmu un nepiekrīt valdošajai
ideoloģijai. Disidenta uzskati atšķiras no lielākās iedzīvotāju daļas
uzskatiem.”)
[2] Citāti, ja
nav norādīts citādi, ir no Gunāra Astras “Pēdējā vārda” tiesā 1983. gada 15. decembrī
un no grāmatas: Šāberte, Baiba. Gunārs
Astra. Sirdsapziņas cietumnieks. Rīga: "Jumava", 2018.,
252.lpp.
[3] Šāberte, Baiba. Gunārs Astra. Sirdsapziņas cietumnieks. Rīga: “Jumava”,
2018, 248.lpp.
[4] Šāberte,
251. lpp.
[5] Gunāra Astras citētā ANO rezolūcija : https://legal.un.org/avl/ha/da/da.html
un https://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/RES/3314(XXIX)
[6] Šāberte, 249.
[7] Šāberte,
287.lpp.
Ierakstīt komentāru