Kādēļ CSL nav atbalstāms, ir jāturpina dialogs un jāvienojas par risinājumu, kas neatbalsta ģimenes jēdziena pārdefinēšanu un laulības institūta devalvēšanu
Tieslietu ministrija 2022. gada 1.
februārī Saeimas komisijām piedāvāja tās sagatavoto Civilās savienības likumprojektu
(turpmāk CSL). Tekstā ir uzskaitīti un skaidroti vairāki argumenti, kādēļ
spēcīgi lobētais CSL piedāvājums nav atbalstāms.
Negodprātība pret
demokrātisko līdzdalību un CSL kā LGBT ideoloģijas īstenotājs
CSL ir ticis izstrādāts, apejot pašas Tieslietu
ministrijas speciāli šī likumprojekta izstrādāšanai izveidoto darba grupu ar
nevalstisko organizāciju un reliģisko konfesiju pārstāvju piedalīšanos. Darba
grupa nebija informēta par Tieslietu ministrijas nodomu šāda veida
likumprojektu virzīt izskatīšanai Saeimā, un tā virzība darba grupā nav tikusi
atbalstīta nekādā veidā vai formā. Reaģējot uz šādu Tieslietu ministrijas
rīcību, darba grupas locekļi publiski norobežojās no izstrādātā likumprojekta.
CSL pēc būtības neatšķiras no iepriekš Saeimā skatītajiem un tolaik
noraidītajiem Dzīvesbiedru un Partnerattiecību reģistrācijas likumprojektiem. Nav
jaunu, bet ir tikai jau iepriekš paustie argumenti par labu šāda jauna civilā
institūta aizstāvībai. Jauns ir tikai tas, ka ir pieaudzis spiediens uz
deputātiem, tiesnešiem un vēlētājiem pakāpeniski īstenot organizācijas
"Mozaīka" plānotās reformas, kurās ietilpst pilna adopcija
viendzimuma pāriem, “viendzimumu laulība”, mākslīgās apaugļošanas pakalpojums
lezbietēm, "ģimenes" jēdziena pāreja no dabīgajās tiesībās balstītā
uz sociāli konstruēto un mēģinājumi pārliecināt sabiedrību, ka dažos gadījumos
nepieciešams juridiski atzīt, ka bērnam ir divas mātes vai divi tēvi.
CSL iet daudz tālāk nekā to prasa Latvijas Satversmes
tiesas 2020. gada 12. novembra spriedums (lieta Nr. 2019-33-01). Tieslietu
Ministrijas Darba grupa ne mirkli nav apgalvojusi, ka Satversmes tiesas
spriedumu varētu nepildīt. Darba grupā ir piedāvāts ST spriedumu izpildīt,
koriģējot Darba likumu. Ieviest Civilo savienību reģistrāciju nav vienīgais
veids, kā izpildīt spriedumu par bērna kopšanas atvaļinājumu (vai līdzīgu
spriedumu par mantošanas tiesībām).
CSL formāts ST sprieduma izpildei ir izvēlēts
ideoloģisku apsvērumu dēļ, nevis cenšoties pragmatiski atrisināt ST spriedumā
norādīto. Turklāt ir jāapzinās, ka Satversmes tiesa nav
augstākais likumdevējs valstī un tā nolēmumi nav izpildāmi pēc fiat principa.
CSL ir viennozīmīgi izstrādāts tieši viendzimuma pāriem. Tas neņem vērā to, ka šādu reģistrēties
gribošu viendzimuma pāru Latvijā ir ārkārtīgi maz. Tikai ļoti neliels skaits
personu ar homoseksuālu dzīvesveidu veido pastāvīgas un stabilas attiecības.[1]
Pandēmijas radītie satricinājumi ir sašķēluši Latvijas sabiedrību.
Krievija ir sākusi karu pret Ukrainu. Latvijā ir būtiski pieaugusi cilvēku
nedrošības sajūta. Latvija kopā ar demokrātiskajām ES un NATO kaimiņvalstīm ir
kļuvusi par Ukrainas taisnīgās cīņas frontes aizmuguri. Ir negodīgi izmantot šo
brīdi, lai virzītu CSL, izmantojot šī ārkārtējā un nedrošā laika notikumu
aizsegu.
Vēlamais risinājums ST
sprieduma izpildei
Satversmes tiesas spriedumu var izpildīt, koriģējot Darba likumu. Diemžēl
jāatzīst, ka homoseksuālās attiecībās dzīvojošie pāri sagroza patiesību par savu,
kā paši apgalvo, "beztiesiskumu". Ikvienai personai ir pilnas
cilvēktiesības un arī visas civilās tiesības. Kopīgā mājasaimniecībā
dzīvojošiem ir iespēja noslēgt līgumus un apstiprināt pilnvaras pie notāra.
Konservatīvās puses juristi ir vairākkārt piedāvājuši šo sistēmu vēl vairāk
atvieglot, piedāvājot notariāli apstiprinātas līgumu paketes. Taču LGBT un viņu
draugu pārstāvjus tas neapmierina un, jāsaka pat, neinteresē. Šī ir ideoloģiska
cīņa, nevis cīņa par līgumiem un pragmatiskiem risinājumiem.
Paredzamās sekas, ja CSL
stāsies spēkā
CSL nebūt nav viss, ko
vēlas panākt zināma daļa personu ar homoseksuālu dzīvesveidu. To skaidri parāda
citu Eiropas un Rietumu civilizācijas valstu 21. gadsimta pirmo gadu desmitu
pieredze. Partnerattiecību reģistrācijai drīz vien seko prasība pēc
“viendzimuma laulībām” un prasība pēc bērnu adopcijas. Ieviešot reģistrējamas partnerattiecības, kas
pieejamas gan homoseksuāliem, gan heteroseksuāliem pāriem, tas atbilstoši
Eiropas Cilvēktiesību tiesas judikatūrai uz diskriminācijas aizlieguma pamata de foto noved arī pie viendzimuma
laulību atzīšanas. (Dr. iur. Egils Levits, 10. marts, 2015: https://www.lsm.lv/raksts/zinas/latvija/levits-partnerattiecibu-regulejums-var-novest-lidz-viendzimuma-laulibu-atzisanai.a120964/ )
Atbildība pret Latvijas
tautas nākotni
CSL virzīšanas procesā pilnīgi neievērots paliek jautājums – tas
vispār netiek uzdots – par to, kādā veidā iespēja reģistrēt "atvieglotu
laulību" bez pienākuma būt savstarpēji uzticīgiem ietekmēs daudz, daudz
plašāko "heteroseksuālo sabiedrību". Vai jaunieši, kuriem būs
piedāvāts gan laulības institūts, kurš prasa uzticību un personīgus solījumus,
gan arī atvieglotā kopdzīves reģistrācija bez uzticības un solījumiem, taču ar
"mantiskām garantijām", izvēlēsies pirmo? Tieši šī iemesla dēļ ir
pamats sacīt, ka civilās reģistrācijas institūts apdraud laulības institūtu.
ASV politikas filosofs Roberts Džordžs un viņa kolēģi grāmatā Kas
ir laulība? Vīrieša un sievietes savienības aizstāvība pārliecinoši
argumentē, ka likumi ietekmē cilvēku domāšanu – izpratni par to, kas ir
saprātīgais un pieņemamais viņu sabiedrībā. Ja likums kaut ko aizliedz, vai
tieši otrādi, atļauj un atzīst, tas iespaido personu uzskatus par attiecīgo
parādību un attieksmi pret to. Uzskati un attieksme tālāk veido katras personas
individuālo mērķu izvirzīšanu un to īstenošanu rīcībā. [2]
Likumā ietvertā iespaids uz domāšanu, uz kultūru ir attiecināms arī uz CSL, kas
paredz iedibināt jaunu divu personu kopīgas dzīves attiecību reģistrācijas
institūtu. Reģistrētās partnerattiecības – būtībā dzīvošanu kopā bez laulības
noslēgšanas – vīrieši un sievietes uztvers kā pamudinājumu izvēlēties “vieglāko
ceļu”. Kāpēc tiekties pēc laulības noslēgšanas, ja būs pieejams tāds
“atvieglotais reģistrētu attiecību variants?” CSL konsekvences būs tādas, ka mazināsies
jau tā vājā apziņa latviešu tautā, ka laulība ir nozīmīgs labums - pirmkārt,
laulātajiem un viņu bērniem, otrkārt, visai tautai un valstij. Būs grūtāk spēt
apzināti izvēlēties laulību, kā ģimenes pamatu, nevis dzīvot pie notāra
reģistrētu kopdzīvi. Izpratne par laulības būtību un labumu tiks vēl vairāk
nonivelēta.
CSL padara laulības institūtu par nenozīmīgu - par tikai vienu no
iespējām "sakārtot dzīvi". Civilā reģistrācija vēl vairāk novājinās laulības institūtu un vēl
vairāk palielinās ārlaulības attiecībās dzimušu un augošu bērnu skaitu. Tā vēl
vairāk iedragās pašas laulības nestās un uzturētās vērtības, kas ir izšķiroši
nozīmīgas visu cilvēku – kā bērnu, tā pieaugušo – laimei un labklājībai. Šīs
vērtības ir uzticība, noturība, spēja valdīt pār savām kaislībām un iegribām,
stabilitāte, drošība un atbildība par dzīvesbiedru kā priekos, tā bēdās, kā
veselībā, tā slimībā.
CSL likumprojekts ļoti nelielas mazākuma grupas privātās intereses
paceļ pāri vairākuma interesēm un visas valsts kopīgajam labumam. Stabils un neatšķaidīts laulības
institūts ir viens no lielākajiem labumiem un stūrakmeņiem latviešu tautas un
Latvijas nākotnei – būtībā Satversmes Ievadā ierakstītā Latvijas valsts mērķa
īstenošanai. Tādēļ laulības sargāšana ir visas valstiskās kopienas pienākums.
Sargāšana nozīmē arī nepieņemt likumus, kuri tiešā veidā, vai pastarpināti,
laulības institūtu vājina un devalvē.
Pieļaujot viena dzimuma partneru attiecību reģistrāciju, ko piedāvā
CSL, tiek novājināts Satversmes 110. pantā aizsargātais laulības un ģimenes
institūts, kā arī tiek apdraudētas bērnu tiesības augt ar saviem
bioloģiskajiem vecākiem.
Konservatīvie juristi cita starpā šobrīd spriež arī par CSL bīstamību
pilsonībai. Pastāv pieļāvums,
ka, CSL pārrobežu tiesību kontekstā pielīdzinot atvieglotajai laulībai, personas
pieprasīs arī automātisku uzturēšanās atļauju reģistrētajam partnerim. Tā kā CSL
kopdzīves reģistrācijas process ir paredzēts tik vienkāršs, tas var radīt
spraugu, pa kuru cilvēki, nemaz nebūdami pārī, meklē iespēju palikt Latvijā.
Latvija ir Eiropas Savienības dalībvalsts. ES lozungs ir bijis – Vienoti
dažādībā. Latvijai labvēlīgākais ES attīstības vektors ir Eiropas Savienība
kā nacionālu un suverēnu valstu savienība. Pirmajās dienās pēc Krievijas
neizprovocētā kara pret Ukrainu Latvijas valstsvīru ieguldījums bija īpaši
nozīmīgs, lai pamodinātu vairākas ietekmīgākās ES valstis no “lētās gāzes
snaudas” un “dialoga ilūzijām” attiecībās ar putiniskā imperiālisma pārņemto
Krieviju. Pierādījās tas, ka 2014. gada ES dalībvalstis, ja spēkus apvieno, var
panākt, ka ES ne tikai deklarē savas vērtības, bet arī ir drosmīga saskaņā ar
tām rīkoties.
Atvērts paliek jautājums: vai Latvijai iet to pašu ceļu, kādu ir
gājusi, piemēram, Francija, kur pēc viendzimuma pāru partnerattiecību
juridiskās atzīšanas par spīti masveidīgiem protestiem ir spēkā “viendzimuma
laulību” reģistrācija, un viena dzimuma pāri var adoptēt bērnus. Kā būtu, ja
Latvija saglabātu uzticību patiesā filosofijā balstītai un Eiropas kultūras
klasiski kristīgajās tradīcijās kultivētai izpratnei par to, kas ir ģimene un
laulība? Varbūt apliecināt šo patiesību savas valsts likumos un tādējādi vēstīt
par to tuvākiem un tālākiem draugiem ir viens no Latvijas uzdevumiem mūsdienu
Eiropā un pasaulē?
[1] CSP datos par Latvijas
pavalstnieku ģimenes stāvokli 2021. gadā ir norādījusi: 45% vīriešu un sieviešu
ir precējušies, 29% - neprecējušies, 15% - šķīrušies, 11% - atraitņi. Attiecībā
uz ģimenes sastāvu CSP ir secinājusi: 24% ģimeņu veido viens no vecākiem
ar nepilngadīgiem bērniem (vientuļā vecāka ģimene), 21,7% - viens vecāks ar
pilngadīgiem bērniem, 13,6% - precēta pāra ģimenes ar nepilngadīgiem bērniem,
10,4% - precēta pāra ģimenes ar pilngadīgiem bērniem, 3,5% (!) - pāri
nereģistrētā kopdzīvē ar nepilngadīgiem bērniem, 1,7% - pāri nereģistrētā
kopdzīvē ar pilngadīgiem bērniem. No www.lvportals.lv : Aiga Nulle, “Iedzīvotāju skaits
Latvijā turpina sarukt”, 28.01.2022.
[2] Gērgiss,
Šerīfs; Andersons, Raians T.; Džordžs, Roberts P. (2021) Kas
ir laulība? Vīrieša un sievietes savienības aizstāvība. Liepāja:
Kodoka SIA, 76.-78.lpp.
Ierakstīt komentāru