JAUNUMI

2022. gada 15. sept.

Pārdomas par kristiešu pilsonisko atbildību pirms Saeimas vēlēšanām

Cienītie, draugi, domubiedri, dāmas un kungi! 

Vispirms vēlos paust dažas būtiskas piezīmes, ar kādām domām es ķēros pie šo pārdomu rakstīšanas. Pirmkārt, es tās apzināti rakstīju tieši, Latvijas kristiešiem Latvijā un pasaulē. Taču es ceru, ka tās būs gana interesanti lasīt arī citas pārliecības Latvijas ļaudīm. Otrkārt, es atzīstu, ka neesmu tā piemērotākā persona, lai par šo tematu rakstītu tieši tagad, jo pats kandidēju 14. Saeimas vēlēšanās, un pats arī esmu visai rosīgs kristietis Latvijas Evanģēliski luteriskajā baznīcā. Taču es nevaru klusēt situācijā, kad par maz, daudz par maz, Latvijas kristīgajās draudzēs un arī kristīgajos medijos tiek runāts par to, kā kristiešiem no ticības un ar ticību, dzīvot ne tikai draudzē, savā ģimenē, bet apliecināt ticību arī ar savu pilsonisko stāju, un, jo sevišķi, izdarot atbildīgu izvēli, kad jāievēl savas valsts Likumdevējs.

Piedalīties vēlēšanās ir pienākums un atbildība

Uz jautājumu, ja tāds vispār rodas, vai ir jāpiedalās Saeimas vēlēšanās, atbilde ir tikai viena - “jā, ir jāpiedalās!” Demokrātija, kāda ir izauklēta Eiropā, vispār par savu tapšanu ļoti lielā mērā var pateikties kristietības iedvestajām atziņām par katra cilvēka cieņu un vērtību, un visu cilvēku vienlīdzību. To ir apstiprinājuši vērīgākie un atbildīgākie Rietumu civilizācijas domātāji. Viens no viņiem, franču filosofs Žaks Maritēns, 20. gadsimta vidū, kad pasauli plosīja Otrais pasaules karš, rakstīja par “evanģēlija inspirācijas” jeb “evanģēlija iedvesmas” un demokrātijas ciešo saikni Rietumu civilizācijas attīstībā. “Šis kopīgās dzīves ideāls un forma, ko mēs saucam par demokrātiju, savas būtības pamatos izplūst no evanģēlija inspirācijas un nevar pastāvēt bez tās,[1]” un “demokrātiskais dzinējspēks cilvēces vēsturē ir radies kā evanģēliskās inspirācijas laicīga izpausme.[2]” Maritēns tolaik ticēja, ka šī atskārta ir nepieciešama, lai pārvarētu Rietumu civilizācijas krīzi. Būtībā demokrātijas evanģēliskās inspirācijas autors ir Jēzus Kristus pats, kurš savulaik mācekļiem pavēlēja pavisam tieši vienlaikus dzīvot ticības dzīvi un būt līdzdalīgiem savos pienākumos pret laicīgo valsti: "Tad dodiet ķeizaram, kas ķeizaram pieder, un Dievam, kas Dievam pieder." (Mk 12:17) Ar nelielu politiski filosofisku tēlainību varētu teikt, ka ķeizara vietā mums Latvijā ir suverēnas un demokrātiskas valsts iekārta. Tās pamatprincipi – valsts iekārta, pilsoņu pienākumi, tiesības un arī atbildība – ir noteikti Latvijas Republikas Satversmē. Ievēlēt Likumdevēju – Saeimu – ir nozīmīgākais ikviena pilsoņa pienākums un atbildība. Tādēļ, ka tieši Likumdevējs – 100 Saeimas deputāti – ir tie, kam mēs deleģējam savu suverēno varu.

Kā izvēlēties, par ko balsot

Nākamais jautājums ir: par ko balsot? Vai tas ir tik svarīgi pilsonim kristietim – personai, kura atzīst kristietības ideālus un principus par nozīmīgiem savā dzīvē un pasaules skatījumā – censties izzināt un izvērtēt, kuras partijas un – vēl vairāk – kuri kandidāti politikā un dzīvē kopumā līdz šim ir praktiski – ne tikai vārdos, bet darbos – pārstāvējuši un aizstāvējuši kristietības izpratnei par cilvēku un viņa dzīvi būtiskās patiesības un vērtības? Kādas ir šīs patiesības un vērtības?

Pirms sniedzu atbildi, lūdzu Jūs, ka mēs ielūkotos mūsu valsts Satversmes preambulā jeb ievadā. Tajā ir atbilde uz jautājumu, kāds ir Latvijas valsts mērķis, proti, Latvijas valsts ir izveidota, lai “garantētu latviešu nācijas, tās valodas un kultūras pastāvēšanu un attīstību cauri gadsimtiem, nodrošinātu Latvijas tautas un ikviena brīvību un sekmētu labklājību.[3]” Politisko partiju darbības novērtējuma metodikai Satversmes ievads dod pareizu Latvijas valsts būtībai un jēgai atbilstošu pieeju, kā vērtēt partiju programmas un kandidātus. Taču pievērsīsimies tuvāk Satversmes ievada piektajai rindkopai, kur tā stāv rakstīts: “Latvijas identitāti Eiropas kultūrtelpā kopš senlaikiem veido latviešu un lībiešu tradīcijas, latviskā dzīvesziņa, latviešu valoda, vispārcilvēciskās un kristīgās vērtības.” Kristīgās vērtības… Zināms, ka jēdziena “kristīgās vērtības” piesaukšana nevietā un to patvaļīga interpretācija ir pamatoti kritizēta. Taču kā būtu, ja Latvijas kristieši šeit saskatītu savu īpašo uzdevumu? Es domāju, ka tas ir uzdevums Latvijas pilsonim kristietim Satversmes ievadā minēto jēdzienu “kristīgās vērtības” valsts dzīvē ar savu personisko attieksmi, rīcību un izvēli piepildīt ar konkrētu kristīgi iedvesmotu saturu. Ļoti nozīmīgā veidā kristietis šo uzdevumu īsteno tad, kad viņš piedalās Saeimas vēlēšanās.

Jebkuras vērtības pamats ir noteikta patiesība, kurai mēs ticam. Tātad kristīgās vērtības izriet no kristietības apliecinātām un līdz ar to kristieša dzīvei saistošām patiesībām. Kristietība visos laikos ir aicinājusi ticīgo cilvēku – kristieti – dzīvot iekšēji vienotu dzīvi. Tas nozīmē dzīvot evaņģēlija iedvesmotu – kristīgo vērtību vadītu -  dzīvi ne vien draudzē un ģimenē, bet arī apliecināt kristīgās ticības patiesības un vērtības savā dienišķajā darbā un pilsoniskajā pienākumā. Domāju, ka tas ir uzdevums un arī pienākums, ko Kristus sludina Kalna sprediķī: “Jūs esat pasaules gaisma. Pilsēta, kas celta kalnā, nav paslēpjama.” (Mt 5:13-24)



Piecas nostādnes partiju vērtēšanai

Tagad atgriezīsimies pie iepriekš uzdotā jautājuma: kādas kristietības izpratnei par cilvēku un viņa dzīvi būtiskās patiesības un vērtības Latvijas valsts pilsonim kristietim ir jāņem vērā, kad viņš pirms vēlēšanām pieņem lēmumu, par kuras partijas kandidātiem atdot savu balsi? Mana atbilde šeit sastāvēs no piecām Svēto Rakstu autoritātei un no tās izrietošai morāli teoloģiskai Baznīcas mācībai uzticīgai Kristīgās ticības praksei nozīmīgām patiesībām un vērtībām, kuras kopā varam dēvēt par nostādnēm, jo mums ir jāvērtē partiju nostāja. 

1. Cilvēka dzīvība ir svēta un aizsargājama no ieņemšanas brīža līdz dabiskam šīszemes dzīves noslēgumam.

2. Laulība ir svēta savienība starp vīru un sievu. Tās vārdā nebūs saukt un juridiski atzīt nekāda cita veida savienības.

3. Ģimenes pamats ir tēvs – vīrietis un māte – sieviete; īpaši jāaizsargā ir ģimenes, kurās māte viena pati, vai tēvs viens pats rūpējas par bērniem, kā arī ģimenes, kurās rūpējas par bērniem ar invaliditāti. Tādējādi ģimenes pamatā ir laulība, asisnsradniecība vai adopcija. Ģimene ir balstīta cilvēku dabiskajās tiesībās – tiesībās, kas izriet no Dieva līdzībā radītā cilvēka saprātīgās iedabas. Ģimene ir pastāvējusi pirms valsts, un valstij pret to ir jāizturas ar lielu pietāti. No tā izriet, ka valstij nav tiesību pieņemt normatīvus aktus (piemēram, tādus kā Civilo savienību likums), kas ģimenes jēdziena juridisko izpratni draud “pārdefinēt” un par “ģimeni” saukt divu vīriešu vai divu sieviešu kopīgu dzīvi vienā mājsaimniecībā. Tā vietā ir jāizvēlas pareiza terminoloģija, proti, tādas un jebkura cita veida cilvēku brīvas privātas izvēles kopīgas dzīves formas var dēvēt par mājsaimniecībām vai varbūt par draudzībām. Jau šobrīd Latvijas sociālo palīdzību regulējošajā likumdošanā tiek lietots jēdziens “mājsaimniecība”, ar to saprotot cilvēkus, kuri dzīvo vienā mājoklī un kopīgi sevi nodrošina ar dzīvei nepieciešamo.

4. Cilvēka dzimums – tas, vai persona ir sieviete, vai persona ir vīrietis – ir bioloģiski noteikts. Dzimums nav sociāli konstruēts. Sociāli konstruēta var būt tikai attieksme pret dzimumu – pret sievieti un pret vīrieti. Ja persona cieš no sava dzimuma identitātes traucējumiem, zēnam vai meitenei, sievietei vai vīrietim ir jābūt iespējai saņemt profesionāla un godprātīga psihoterapeita palīdzību. Palīdzības uzdevumam un mērķim ir jābūt atklāt un novērst traucējumu cēloņus. Ļaunprātība ir izmantot dzimuma identitātes traucējumus, ar kuriem jaunieši sastopas pusaudža gados, lai popularizētu dzimuma maiņas (transgender) ideoloģiju.

5. Demokrātisko pamatbrīvību un cilvēka pamattiesību aizsardzība. Uzskatu un sirdsapziņas brīvība, vārda brīvība un reliģijas brīvība demokrātiskā valstī nedrīkst tikt ierobežota.

Vienlaikus es uzskatu, ka šīs patiesības un vērtības ir pamatojamas arī filosofiskas argumentācijas ceļā, ja vien cilvēka veselā saprāta spriestspēja par savu domāšanas atbalsta punktu izvēlas lietu un parādību reālo dabu. Līdz ar to es domāju, ka šīs nostādnes ir atbalstāmas ikvienai personai, kurai pasaules uzskats ir laicīgi sociāli konservatīvs, un nav apzināti kristīgi reliģiski iedvesmots.

Trīs soļu pieeja

Partiju programmu vērtēšanas praksē es iesaku ievērot trīs soļu pieeju.

1. Izlasīt partijas programmu. Tās visas ir atrodamas Centrālās vēlēšanu komisijas mājas lapā. (Turpat arī visa informācija par vēlēšanu norisi, balsošanas kārtību.

2. Iepazīties ar partijas mājas lapu. Vērtēt – kas ir padarīts līdz šim (darbu atskaite)? Ko runā partijas līderi medijos un savos sociālo tīklu kontos.

3. Uzzināt vairāk par kandidātu personībām, ja vēlaties izmantot iespēju partijas kandidātu sarakstā ar  “+” atbalstīt kādu konkrētu personību ievēlēšanu.

Princips "Dievam vairāk jāklausa nekā cilvēkiem.” (Apd 5:29)

Var būt situācija, kad ļoti patīk kādas idejas partijas programmā. Piemēram, par vides aizsardzību, “zaļāku” tautsaimniecību, klimata krīzes risināšanu, vai arī uzrunā solījumi paaugstināt pensijas, pabalstus, vai pat atcelt kādus nodokļus – tātad sekmēt sociālo taisnīgumu. Taču tajā pašā laikā partijas programmā ir kaut kas, kas ir klajā pretrunā kristīgajam skatījumam uz cilvēku un pasauli. Piemēram, partija ir apņēmusies Latvijā veicināt “visu laulību vienlīdzību” – tas nozīmē, spert soļus, lai ieviestu tā dēvēto “viendzimuma laulību”. Tā ir sarkanā gaisma pilsonim, kurš sevi uzskata par kristieti. Par šādu partiju Saeimas vēlēšanās savu balsti atdot nedrīkst! Lai cik arī patīkami būtu “zaļie un sociālie” solījumi, Dieva patiesībai par cilvēku un laulību ir prioritāte! Dievam jāklausa vairāk nekā cilvēkiem…

***

Domāju, ka noslēgumā būtu godīgi paskaidrot, kāpēc politikas kalpojumā, kas man ir bijis līdz šim uzticēts, esmu visu laiku darbojies tieši Nacionālajā apvienībā. Kristietību es atzinu par patiesu manu agrās jaunības jeb studiju laika dzīves jēgas meklējumu ceļā. 2012. gadā es sāku darboties politikā un soli pa solim guvu pārliecību, ka kristīgajam skatījumam uz cilvēku un pasauli vistuvākais ir tieši sociāli konservatīvs politikas virziens. Es ļoti novērtēju to, ka mana partija – Nacionālā apvienība – cauri gadiem ir saglabājusi uzticību sociāli konservatīvai un latviski nacionālai vīzijai par Latvijas tautas un valsts nākotni. Par kristietības un nacionālās piederības dabisko saikni es varētu dalīties pārdomās kādā citā rakstā. Taču te varu vien piebilst, ka es neesmu “kosmopolītisks” kristietis, un Kristīgā ticība man ir cieši vienota ar piederību latviešu tautai un latviskajai kultūrai.

Iesaku Jums veltīt laiku klausīties un pārlasīt Valsts Prezidenta Egila Levita sacīto uzrunu Aglonā.[4] Prezidents aicināja apzināties, ka “mūsdienīgas baznīcas pienākums ir būt klātesošai sabiedrības dzīves norisēs.” Baznīcu veido ticīgie cilvēki. Baznīca ir klātesoša Latvijā ar kristiešu lūgšanām un valstiskās kopienas – sabiedrības – dzīvē klātesoši apliecināto ticību. Arī Saeimas vēlēšanās ar kristīgi ticošo un dzīvojošo pilsoņu balsīm Baznīca var būt un tai ir jābūt klātesošai.

Paužu arī cerību, ka Latvijas kristīgajiem medijiem izdosies vairāk laika veltīt izglītojošam un domāšanu attīstošam saturam par kristieša pilsonisko atbildību demokrātiskā valstī. Varbūt vēl līdz 1. oktobrim var paspēt sarīkot vismaz politisko partiju aptauju ar 3 jautājumiem.

1. Kā Jūsu politiskais spēks izprot Latvijas Republikas Satversmes 99. pantu?

2. Vai uzskatāt, ka laulībai Latvijā vienmēr ir jābūt savienībai starp vīrieti un sievieti, un laulības juridiskās izpratnes robežas nedrīkst paplašināt?

3. Vai 14. Saeimā atbalstīsiet Latvijas Republikas Satversmes 110. panta grozījumus ar mērķi noteikt, ka Latvijā ģimenes jēdziena juridiskās izpratnes pamatā ir laulība, asisnsradniecība vai adopcija, un ģimenes jēdziens nav paplašināms, tajā ietverot cita veida attiecībās balstītas cilvēku kopīgas dzīves savienības?

Visbeidzot vēlos ar Jums dalīties šajā skaistajā latviešu dzejnieces Veltas Tomas lūgšanā, kuru varam ikdienu pasacīt ar lūgšanu pēc svētības mūsu tautai un valstij:

“Dievs, svētī Latviju:

zemi, cilvēkus, valodu, dziesmu un ticību,

godaprātu un darba tikumu;

uzturi mūs dzīvus,

dari mūs brīvus,

garā un pateicībā,

cilvēka vārda cienīgus latviešus

Tēvzemē un pasaulē.”

 

Dievs, svētī Latviju!

Jurģis Klotiņš,

Rīgā, 2022. gada 15. septembrī



[1] Autora tulkojums [Dans son principe essentiel cette forme et cet idéal de vie commune qu’on appelle démocratie vient de l’inspiration évangelique et ne peut subsister sans elle] no Žaka Maritēna politikas filosofijas darba Kristietība un demokrātija ;

Maritain, Jacques. Christianisme et démocratie suivi de Les droits de l’homme. Paris : Desclée de Brouwer, 2005, 42.lpp.

[2] A.t. [la poussée démocratique a surgi dans l'histoire humaine comme une manifestation temporelle de l’inspiration évangélique], turpat 49.lpp.

Pastāsti saviem draugiem:

 
Copyright © 2014 Jurģis Klotiņš. Designed by OddThemes