Rīgā
Datums skatāms laika
zīmogā
Valsts izglītības satura centram
Informācijai:
Izglītības un zinātnes ministrei
Izglītības kvalitātes valsts dienestam
Par mācību
līdzekļu saturu dzimumaudzināšanā un VISC atbildību
Rakstu Jums šo vēstuli
sakarā ar mācību materiālu "Seksuālā izglītība – jautājumi un atbildes.
Metodiskais līdzeklis ar videomateriāliem" (Materiāls), kas bija publiski
pieejams vietnē “mape.gov.lv[1]”.
Esmu saņēmis skolēnu vecāku un pedagogu satraukuma un neizpratnes pilnus
jautājumus par šī Materiāla saturu.
Vispirms pateicos par
Jūsu darbu ikdienā, kura mērķis ir sekmēt saturā patiesa un formā kvalitatīva
izglītības satura piedāvājumu Latvijas skolām.
Tieši par satura
patiesumu es vēlos runāt šajā kontekstā. Ir dažādi viedokļi sabiedrībā, ir
liela sociālā konstruktīvisma teorijas ietekme Latvijas akadēmiskajā vidē,
taču Jums un ikvienam, kam uzticēta atbildība par izglītības saturu, ir
jāvadās pēc principa: “Mēs atbildam par to, ka skolēniem tiks sniegtas
patiesas zināšanas.” Diemžēl publicētais Materiāls nesniedz patiesas
zināšanas. Tas indoktrinē skolēnu domāšanu, balstoties sociālā dzimuma un
dzimuma identitātes ideoloģijas pseidozinātniskajos un ētiski apšaubājamos
pieņēmumos.
Zinātne nav visspēcīga un
nevar izskaidrot visus cilvēka esamības noslēpumus. Taču bioloģijas zinātne
līdz šim ir spējusi noskaidrot, kā attīstās vīrieša dzimums un sievietes
dzimums. Izglītības materiāliem dzimumaudzināšanas jomā cilvēka personas
bioloģiskā realitāte ir jāņem par izejas punktu. Dr. biol. Jēkabs Raipulis
referātā[2]
atgādina zināmās cilvēka personas bioloģiskās attīstības pamatpatiesības.
“Individuālās attīstības etapi,
kuros ietilpst arī dzimuma pazīmju veidošanās, ir stingri iekodēti ģenētiskajā
materiālā un nosaka visu to attīstības secību. Agrīnajā embrioģenēzē līdz 9.
nedēļai izveidojas orgānu aizmetņi, tajā skaitā arī dzimumorgānu. XX
dzimumhromosomu klātbūtne nosaka olnīcu veidošanos, XY – sēklinieku. Šie
dzimumdziedzeri sāk izdalīt hormonus. Olnīcu izdalītie sievišķie hormoni
nosaka attiecīgo sievišķo dzimumorgānu – olvadu, dzemdes un maksts veidošanos,
sēklinieku izdalītie vīrišķie hormoni dzimumorgānu - sēklinieku maisiņa,
sēklvadu un dzimumlocekļa veidošanos un arī smadzenēs centru (kodolu)
nobriešanu, kas nosaka sievišķās vai vīrišķās identitātes veidošanās smadzeņu
bāzi jau agrīnā embrioģenēzē, kā arī attiecīgo sekundāro dzimuma pazīmju
attīstību un dzimumgatavības sasniegšanu pubertātes vecumā, t.i., pēcteču
radīšanas spēju sākot ar pubertātes vecumu.”
Personas identificēšanos
ar savu dzimumu – vīrieša ar vīrieša dzimumu un sievietes ar sievietes dzimumu
– jo īpaši pubertātes vecumā ietekmē kompleksi sociāli faktori un kultūras
tradīcijas. Ko būtu jādara izglītības saturam? Jāpalīdz zēniem pieņemt savu
vīrieša dzimumu un meitenēm pieņemt sievietes dzimumu? Vai arī jāizturas
“neitrāli”? Vai varbūt jāpiedāvā tādi materiāli, kas, visdrīzāk, nevis
palīdzēs meitenei identificēties ar savu sievišķo dzimumu un zēnam ar vīrišķo
dzimumu, bet sēs šaubas un domas, ka “varbūt neesmu piedzimusi (-is)”
pareizajā ķermenī? Kāda atbilde izrietētu no cilvēka veselā saprāta? Domāju,
ka tāda, kurai pamats ir rodams nupat pieminētajā bioloģiskajā realitātē. Ja
cilvēka persona mātes klēpī ir bioloģiski attīstījusies par meiteni, tad
pubertātes vecumā saprātīgākais un arī labākais, ko viņai var sniegt
dzimumaudzināšanas (vai dzimumizglītības) jomā, ir palīdzēt identificēties ar
savu topošās sievietes ķermeni un sievišķīgo dzimumu. Pretējā gadījumā tas var
gana lielu skaitu jauniešu novest ne tikai pie psiholoģiskiem sarežģījumiem
savas identitātes apzināšanās ceļā, bet arī pie pubertātes bloķēšanas un citām
fiziskām (t.sk. ķirurģiskām) procedūrām ar smagām vai pat neatgriezeniskām
sekām veselībai mūža garumā.[3]
Vai jābaidās, ka kādi
prāti sāks pārmest, ka, atsakoties no šāda Materiāla satura, izglītības saturā
mācīs “dzimumu stereotipus”? Kur realitātē šie “dzimumu stereotipi” vispār ir
sastopami? Katrs cilvēks, katra personība ir vienreizēja un neatkārtojama. Arī
tajos aspektos, ko apzīmē ar vārdiem “vīrišķība” un “sievišķība”. Katrs
vīrietis veido savu vīrišķību, bet vienlaikus viņa personībā vienmēr var palikt
klātesoša kāda daļa no sievišķā. Katra sieviete veido savu sievišķību, bet
viņas personībā var būt klātesošs kaut kas no vīrišķā. Dzimuma identitātes
teorija, kas šķietami atraisās no “dzimumu stereotipiem”, patiesībā tajos
balstās un tos pastiprina. Tā pastāv uz stingriem un nemainīgiem priekšstatiem
par to, kas ir “vīrišķīgs” un “sievišķīgs”, savā būtībā sakot – ja persona
uzvedas stereotipiski sievišķīgā veidā, šis cilvēks ir sieviete, ja
stereotipiski vīrīšķīgā – vīrietis, un liek personai izvēlēties, kurā
kategorijā sevi ievietot, ja nepieciešams, izmainot savu ķermeni kā nenozīmīgu
matēriju, kas neko nepasaka par cilvēka identitāti. Svarīgi skolas vecumā būtu
palīdzēt jaunajai personībai justies droši par savu ķermeni, iemīlēt savu
ķermeni un priecāties par pārmaiņām, kas ķermenī notiek pubertātes vecumā.
Par terminiem. Kāpēc
izglītības saturā ir izvēlēts tieši lietot jēdzienu “seksuālā un reproduktīvā
veselība”? Ja paskatāmies uz sevi un uz otru, ir taču redzams, ka cilvēka
persona ir vienots veselums – ķermeniski, psiholoģiski, garīgi. Kāpēc izdalīt
ārā no šī personības kopveseluma seksualitāti un reproduktīvo veselību un tā
izglītības saturā fragmentēt cilvēka personas pašuztveri? Dzimumaudzināšana,
manuprāt, būtu cilvēka personības vienotas un vispusīgas attīstības interesēm
atbilstošāks termins. Pamatā tādēļ, ka tas ļautu integrāli (kopveselumā)
aplūkot ķermeniskos un bioloģiskos, psiholoģiskos un seksualitātes, garīgos un
dzīves jēgas piepildījuma aspektus.
Aicinu Jūs arī rīcībā
īstenot to līdzatbildību, kas Izglītības un zinātnes ministrijai (un līdz ar
to tās padotības iestādēm) ir noteikta Ministru kabineta rīkojumā Nr. 967,
Rīgā 2022. gada 21. decembrī (prot. Nr. 66 56. §) “Par Bērnu, jaunatnes un
ģimenes attīstības pamatnostādnēm 2022.–2027. gadam” (Pamatnostādnes).
Pamatnostādnēs (4. MĒRĶIS: TAUTAS
ATAUDZE LATVIJĀ; 4.1. Rīcības virziens: Ģimenes vērtību spēcināšana
sabiedrībā) ir secināts, ka ir “būtiski veicināt ģimenes kā vērtības
uztveri sabiedrībā, akcentēt tās pozitīvo devumu gan indivīda, gan sabiedrības
kopējā attīstībā un izaugsmē. [..] Nepieciešams uzsākt jau agrīnu izglītojošo
darbu skolās, izglītojot bērnus un veidojot izpratni par savstarpējām
attiecībām un ģimeni, ietverot arī krietni plašāku vecāku un bērnu savstarpējo
pienākumu un atbildības jautājumu loku.” Pamatnostādnēs ir noteikts
uzdevums “Veidot ģimenēm ar bērniem
atbalstošu un draudzīgu attieksmi sabiedrībā”. Par uzdevuma īstenošanu
līdzatbildīgie: “Līdzatbildīgie Visas
ministrijas, pašvaldības, NVO, SIF”. Pieņemu, ka Pamatnostādnēs jēdziens
“savstarpējās attiecības” ir izvēlēts kā iekļaujošs jēdziens un ietver arī
laulību kā ģimenes savstarpējo attiecību pamatu. Diemžēl Materiālā tādi
jēdzieni kā “ģimene”, “laulība” un “mīlestība” vispār nav pieminēti. Vai no
Pamatnostādņu īstenošanas viedokļa nebūtu atbilstošāk, ja izglītības saturā ar
zēniem un meitenēm par pubertātes vecumā noritošajām pārmaiņām viņu ķermeņos
un personībās tiktu runāts pret zēniem attiecoties kā pret nākamajiem tēviem
un pret meitenēm - kā nākamajām mātēm? Saistībā ar to par reproduktīvo
veselību varētu mācīt ģimenes veselības kontekstā. Tad arī būtu iespējams
sniegt pamatzināšanas par bērnu aprūpi. (Kurā gan citā izglītības posmā tādas
zināšanas jauniešiem varētu sniegt?) Ja izglītības saturā līdztekus
dzimumaudzināšanai būtu ģimenes izglītība, tad ar laiku Latvijā arī varētu
uzlaboties zīdaiņu veselība un samazināties skarbā bērnu traumatisma
statistika.
Lūdzu Jūs skaidrot
Latvijas Republikas Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijai to,
kāda ir VISC procedūra, kā Jūs izlemjat, kurus autorus aicināt izstrādāt
mācību līdzekļus? Kādi ir autoru pedagoģiskās pieredzes un izglītības
kritēriji? Kāda ir Materiāla autoru pieredze pedagoģiskajā darbā skolā, un vai
tā ir vismaz 5 vai 10 gadi?
Šos jautājumus man ir
pienākums papildināt arī ar jautājumiem, kurus saņēmu Saeimas Izglītības,
kultūras un zinātnes komisijai adresētā vēstulē:
- Uz kāda
lēmuma vai rīkojuma pamata tika pasūtīta/veikta šī metodiskā materiāla
izstrāde?
- Kad un kādā
veidā tika izlemts par punktiem, ko šis metodiskais materiāls saturēs?
Kuras atbildīgās personas lēma par materiāla “Seksuālā izglītība –
jautājumi un atbildes” saturu?
- Materiālā
norādīts, ka to “var izmantot atbilstoši skolēnu interesēm neatkarīgi no
vecumposma”, un mape.gov.lv tas atzīmēts kā piemērots 4.-12. klases
skolēniem. Pēc kādiem principiem vadoties, tika atzīts, ka saturs par
seksuālo izglītību, īpaši dzimtēm, “trešo dzimumu”, seksuālām
orientācijām, piekrišanu seksam, ir atbilstošs pamatskolas skolēniem?
- Materiālā
iekļautie satura punkti nav minēti metodiskajā līdzeklī “Veselības
izglītība starppriekšmetu mācību saturā pamatizglītībā”[4]
sadaļā “Seksuālā un reproduktīvā veselība”. Kāpēc šis materiāls ir ticis
izstrādāts, ja tas nav paredzēts veselības izglītības saturā
pamatizglītībā?
- Pēc kādiem
kritērijiem tika izvēlēti tie materiāla izstrādātāji, kas nav VISC štata
darbinieki? Vai šim mērķim tika rīkots konkurss?
- Kurš pieņēma
un akceptēja metodisko materiālu kā pasūtījumam/uzdevumam atbilstošu?
Uzskatu arī, ka man kā
Saeimas deputātam – Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas un Publisko
izdevumu un revīzijas komisijas loceklim - ir arī tiesības zināt, cik liels
finansējums euro tika izlietots no
VISC budžeta vai “Skola2030” budžeta vai jebkādiem citiem publiskajiem finanšu
līdzekļiem šī Materiāla izstrādei, kā arī cik euro tā autori saņēma kā atlīdzību par savu darbu Materiāla
izstrādē.
Lūdzu Jūs arī ņemt vērā
to, ka dzimumaudzināšana vai dzimumizglītība vispārējā izglītības saturā ir
joma, kurā izglītības iestādēm ir jāizturas ar lielu empātiju un taktu pret
vērtībās pamatotiem uzskatiem skolēnu ģimenēs (vai tie būtu filosofiski vai
reliģiski pamatoti). Lūdzu Jūs izstrādāt atbalsta materiālu pedagogiem, kas
pedagogiem skolas izglītības darba praksē dotu skaidrus norādījumus, kā
rīkoties tā, lai tiktu respektētas tās dabiskās tiesības, par kurām ir runa
ANO Vispārējās cilvēktiesību deklarācijas 26. panta 3. punktā: "3.
Vecākiem ir pirmtiesības izvēlēties, kāda veida izglītību iegūs viņu
bērni." Tas ir īpaši svarīgi attiecībā uz tēmām, kas saistītas ar cilvēka
personas seksualitāti un dzimumaudzināšanu.
Frakcijas “Nacionālā apvienība”
priekšsēdētāja vietnieks
* Šis
dokuments ir elektroniski parakstīts ar drošu elektronisko parakstu un satur
laika zīmogu
[1]
https://mape.gov.lv/catalog/materials/6C8FAA78-C7AD-4F7B-84CB-B41B564D9ECB/view?preview=1085614C-F837-49D9-8255-B81A5DD66D94
[2]
https://www.atklajumi.lv/cilveks/sadalas/sabiedriba-attiecibas/1556-jekabs-raipulis-cilveka-dzimums-no-bio-psiho-sociala-aspekta
[3]
Lūdzu, vairāk par kaitējumu, ko jauniešiem nodara sociālā dzimuma ideoloģijas
ietekme lasiet Amerikas Pediatru koledžas (American College of Pediatricians)
publikācijās “Transgender Interventions Harm Children. No Evidence that
Transgender Interventions are Safe for Children” https://acpeds.org/transgender-interventions-harm-children;
https://acpeds.org/assets/imported/9.14.17-Gender-Ideology-Harms-Children_updated-MC.pdf;
https://acpeds.org/position-statements/gender-dysphoria-in-children
. Iepazīstieties, lūdzu, arī ar publickāciju “The Ideology of Gender
Harms Children” https://www.cathmed.org/resources/the-ideology-of-gender-harms-children/
un pievērsiet vērību, ka Lielbritānijā, Zviedrijā, Somijā, Francijā un Dānijā
nesen ir pieņemti lēmumi apturēt pubertāti bloķējošo medikamentu lietošanu
bērniem ar dzimuma disforiju. Pētnieki šajās valstīs norādīja, ka terapijas
protokols ir balstīts ideoloģiskos apsvērumos, nevis klīniskos pierādījumos.
Latviski nesen par to ir rakstījis pusaudžu psihoterapeits Nils Sakss
Konstantinovs facebook un NRA.lv: https://nra.lv/latvija/izglitiba-karjera/428605-nils-sakss-konstantinovs-neviens-berns-nevar-piedzimt-nepareiza-kermeni-ta-ir-drizak-kvazireligiska-nevis-zinatniska-ideja.htm
; https://www.facebook.com/100009624652214/videos/322491653774025/
Ierakstīt komentāru